Premium

Big2 en Paul Laffree: ‘Goede audio brengt alles tot leven'

Wie staat straks bovenaan in de Adformatie Reclamemuziek Top-20 2017? De winnaars van vorig jaar, Big2 en Paul Laffree, over hun favorieten.

Foto Big2: Polina Gladkova, foto Paul Laffree: Tineke Klamer

Tien makers en kenners van reclamemuziek zullen, in aanloop naar de  Adformatie Reclamemuziek Top-20 2017, de komende maanden hun mening geven over hun grote liefde. De winnaars van vorig jaar, reclamemuziekduo Big2 en Paul Laffree, trappen af.

Hoe belangrijk is muziek voor reclame? 
Paul Laffree: ‘Beeld zonder geluid ‘vertaalt’ veel minder mooi. Het is als mooi eten zonder zout. Filmmensen vergeten vaak dat dit zo is – en de focus ligt daarom ook naar mijn idee meer op beeld. Daarom is het mooi om te zien wat de reacties zijn wanneer we de juiste sfeer te pakken hebben qua muziek en hoe dat werkt met de beelden erbij. Ooit weleens je tv op mute staan terwijl er een film aan staat of reclame? Dat is doods. Goede audio brengt alles tot leven.’

Los van jullie eigen muziek, wat was jullie favoriete reclamemuziek van het afgelopen jaar?
Big2: ‘De muziek van Audentity voor de commercial HoorSupport van Schoonenberg Hoorcomfort. Het liedje is gebaseerd op Mr. Moustafa uit de film The Grand Budapest Hotel van Wes Anderson. Een liedje dat echt in mijn hoofd bleef hangen na het zien van de film. Ik vind de interpretatie heel erg tof, want leg maar eens een links tussen Wes Anderson en Schoonenberg Hoorcomfort. Dus sowieso een shout-out naar Audentity.’

Het jaar is nog lang niet voorbij, maar hebben jullie al een pareltje op het gebied van reclamemuziek ontdekt? 
Big2: ‘De muziek van de Tele2-commercial Freedom, haha! (Big2 en Paul Laffree & SPASMATIC remixten een oud nummer van Matt Monro, Born Free, red.) We steken even schaamteloos een veer in ons eigen bil. Sorry! Maar we zijn er echt trots op: omdat we heen en weer hebben gepingpongd met geluid en beeld is het echt een mooi samenspel geworden.’

Reclamemuziek is meer dan een liedje en een 30-secondenspot. Waaruit bestaat voor jullie de ideale combinatie tussen een merk en muziek? 
Laffree: ‘Net als radiostations willen reclames verschillend publiek, of verschillende subculturen, aanspreken. Muziek maken is emotie en de juiste emotie bij een reclame maken, zoeken en vinden is best een opgave, maar wel een heel leuke. Er zijn zo veel subtiele en niet subtiele manieren om in de muziek door te laten klinken voor wie dit bedoeld is of welk gevoel het best bij het product of merk past.’

Wat is jullie all time favorite reclamemuziek?
Laffree: ‘Pete Philly & Perquisite – Mystery Repeats in een Karwei-commercial. Omdat het heel herkenbaar is en niet afgezaagd. Het blijft vrolijk, warm en energiek overkomen, iedere keer weer.’

 

Music in Motion

Muziek en marketing is het centrale thema van Buma Music in Motion, de conferentie over innovatief gebruik van muziek in film, games, televisie en commercials. Het evenement biedt jaarlijks een uitgebreid programma met workshops, keynotes, levendige discussies en een New Talent Award.

Tijdens een van de sessies zal Adformatie-redacteur Rob Beemster in gesprek gaan met Twan van Steenhoven, aka Big2, de helft van het duo The Opposites. Twan was dit jaar winnaar van de Adformatie Reclamemuziek Top 20 met muziek die hij componeerde voor de campagne Work van Young Capital.

Buma Music in Motion vindt plaats op donderdag 23 mei in De Tolhuistuin, Amsterdam

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie