Premium

Coca-Cola en Nederland Schoon verdienen de 'Greenwash Award'

Schijnheiligheid mag ook wel eens beloond worden, vindt Scato van Opstall.

Een gegraveerde voet met een stuk steenkool, bedekt onder een flinterdun laagje mosgroene verf. Een knalgroen ritueel masker, leuk voor aan de muur in de directiekamer. Of een perspex reageerbuis met helblauwe en pisgele vloeistof. Die mag de winnaar op het podium door elkaar schudden, zodat ter plekke een gifgroene, schuimende substantie ontstaat. Applaus! 

Wat het ook wordt, het is de hoogste tijd voor een jaarlijkse Greenwash Award. Wat zijn we daar goed in, als reclamebranche. Dat mag best wel eens beloond worden. Dan weten adverteerders waar ze moeten zijn als ze de kluit duurzaam willen belazeren. 

Maakt Rabo een kans? Deze megalomane geldboer wil dat wij ons voorstellen dat-ie de hele wereld verbetert met 0,2 procent van de 540 miljard die hij beheert. De rest heeft-ie geïnvesteerd in lucratieve zaken als Oekraïense plofkipgiganten en gezonde Hollandse mestfraudeurs.

Toch verdienen ze ‘m niet echt. Ze hebben namelijk een degelijke oud-Triodos-bankier ingehuurd voor een paar oprecht donkergroene projecten, die de Liborboefjes hopelijk aan het denken zetten. Als Rabo daar in alle bescheidenheid iets zinnigs over had verteld, hadden ze Lampen & Effies gewonnen. Nu staan ze met lege handen. Sorry, Rabo.

De winnaar is Coca-Cola. Al sinds 1953 zit de Coca-Cola Company achter stichtingen als ‘Keep America Beautiful’, die de burger aanmoedigen al die wegwerpverpakkingen op te ruimen. Dat is goed gelukt, want bijna niemand doorziet de hidden agenda van dit soort knuffelclubs: statiegeld staat namelijk nog meer winst lelijk in de weg. 

Coca-Cola moet deze award wel delen met hun lokale Nederlandse cover-up ‘Nederland Schoon’ aka ‘Supporter van Schoon’, de meest briljante en cynische greenwash-operatie die ons land ooit heeft gekend. Het bestuur wordt gevormd door Coca-Cola samen met bevriende retailers, brouwers en bottelaars.

Een fopspeen voor de overheid, met een geniale strategie: als wij nou promoten ‘Burger, ruim je troep op’, dan mag het statiegeld wel weg, toch? In Nederland verdween zo het statiegeld op kleine PET-flessen, waardoor 550 miljoen (!) exemplaren nu niet meer gerecycled worden. Want wie PET niet gescheiden inzamelt, kan er geen nieuwe PET van maken. 

Argeloze burgers in Supporter van Schoon-hesjes figureren in sociale media, opruimzak in de hand. Achter hun rug gooit de industrie in tienvoud nagelnieuwe PET-flessen terug op straat. Alles wordt tot in de kleinste details geregisseerd: een pro-statiegeldcolumn van een gastschrijver wordt gecensureerd; een toffe start-up die mensen plastic uit de gracht liet hengelen, kreeg alleen de broodnodige sponsoring als ze hun pro-statiegeldstandpunt inslikte.

Zo blijf je eeuwig plastic vissen. Sluikse Supporter van Schoon-lesprogramma’s vertellen onze kinderen op school niks over het bewezen effect van statiegeld. En de afgelopen weken roept Coca-Cola ijskoud op billboards en paginagroot in kranten: ‘Onze verpakkingen zijn 100% recyclebaar’. 

Wie dit allemaal heeft bedacht en het presteert om er al decennialang mee weg te komen is de volmaakte schijnheilige. ­­Coca-Cola en Supporter van Schoon: van harte gefeliciteerd met jullie prijs!

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie