Premium

COMMENTAAR: Wat Piketty, Tesla en Stegeman gemeen hebben

Het kan bijna niemand ontgaan zijn, Thomas Piketty was in Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De belangstelling was zo groot dat Paradiso wel drie keer uitverkocht had kunnen worden maar  gelukkig was er een .

Is Piketty de nieuwe verlosser die links in hem ziet? Zijn kritiek op het functioneren van het kapitalisme wordt gezien als een voorbode van het met pek en veren afvoeren van iedereen die meer geld heeft dan jijzelf.

Begrijpen mensen Piketty? Ik maak me sterk dat velen zijn boek niet of nauwelijks hebben gelezen en zich baseren op de samenvattingen in de kranten.

Een punt heeft hij wel, al baseer ik me daarbij op een andere observatie. Elke morgen als ik met de snelheid van een obese schildpad over de ring van Amsterdam voortsukkel, valt me op hoeveel Tesla’s – u weet wel die gepeperd geprijsde elektrische maar o zo sportieve PC Hooftstraat-auto – er in Amsterdam rondrijden. Reuze goed voor het milieu natuurlijk (volgens wie eigenlijk?), maar wel een beetje vreemd. Waar blijft trouwens de Daan Roosegaarde die eens een nieuwe vormfactor voor de moderne auto bedenkt? Het blijven toch koetsen zonder paard. Ook alle andere goed verkopende, volledig elektrische of hybride auto’s zijn aan de prijs. 

En zo is milieubewust in het leven staan een aardige metafoor voor de tweedeling waarvoor Piketty waarschuwt. Jan met de pet komt toch niet verder dan zijn ‘ouderwetse’ Daciaatje, als hij dat al kan betalen. Dat Jans Dacia via een tweede, derde en vierde eigenaar bij een student belandt die wel eens goedkoop op vakantie wil en zo de respectabele leeftijd van 20 jaar of meer kan halen, waarmee hij per gereden kilometer een stuk efficiënter en milieuvriendelijker met de grondstoffen van onze aarde omspringt, daar horen we de milieulobby niet over. Nee, onze staatssecretaris laat zich handig voor het karretje van de auto en de milieubranche spannen en strooit met fiscale voordelen. Subsidie over de hoofden van dat deel van de samenleving dat volgens Piketty toch al steeds armer aan het worden is.

En als ik dan nog even een kleine sprong mag maken naar een andere uiting van compleet gebrek aan begrip voor wat er de afgelopen crisisjaren is gebeurd, dan is het wel de nieuwe campagne van Stegeman. Nadat de banken en verzekeraars een diep maar naar nu blijkt geveinsd mea culpa moesten maken voor de chaos en kapitaalvernietiging die ze veroorzaakt hadden, kwamen ze met campagnes waarmee ze probeerden te onderstrepen dat ze het nu anders zouden doen. Een wassen neus, de bonussen vloeien weer rijkelijk,  ondernemers krijgen nog steeds geen geld, de service is slecht en duur en de miljarden verlies voor de samenleving zijn niet meer terug te verdienen. En juist nu we doorhebben dat het vooral veel geschreeuw en weinig wol was, komt Stegeman met de campagne ‘Meer aandacht, meer genieten’. Met nog even snel een packshot met worst, anders weet de kijker niet waar het eigenlijk om gaat. Goed doen mag, Stegeman, maar verkoop je worst op een eerlijkere manier.

Foto Thomas Piketty: ANP

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie