Premium

De geniepigste reclamezin van 2017 is van een bank

Ebele Wybenga windt zich nog één keer op over de - inmiddels aangepaste - Rabobank-campagne.

De winnaar is bekend! De geniepigste reclamezin van het jaar is in 2017 afkomstig van een bank. Jarenlang stelden banken zich bescheiden op, ze beten op hun tanden in de naweeën van de financiële crisis. Nu zijn er ook in Nederland weer bull market tijden aangebroken. 

Het is deze keer de Rabobank die als eerste de kans schoon ziet om zichzelf weer groot te wanen. Met een manifest in landelijke dagbladen en een mozaïek-achtige commercial die zes continenten bestrijkt.

Een denderend mission statement waarmee onze boerenleenbank zichzelf opwerpt als oplosser van wereldproblematiek. De Verenigde Naties steken maar bleekjes af bij dit blakende bancaire zelfvertrouwen. 

De winnende geniepige zin is: ‘Stel je eens voor’. ‘Heb je even?’ vraagt de voice-over aan het begin van de spot. ‘Stel je eens voor dat er genoeg en gezonde voedsel is voor iedereen. Probeer je dat eens in te beelden.’ 

Je ziet een Westerse vrouw in de supermarkt haar ogen sluiten. Een etnografisch interessante mix aan aardbewoners met gesloten ogen trekt voorbij. Een Latijns-Amerikaanse keuterboer, een Aziatische kokosnootverkoper, een Indiaan die treurt om afgehakte bomen in zijn regenwoud. ‘Stel je eens voor dat we meer voedsel produceren zonder de aarde uit te putten.’ 

Van mij mag de Rabobank naar hartenlust claims maken over landbouw want daar weten ze aantoonbaar veel vanaf. 

Maar dan komen de eerste vluchtelingen in beeld. Je ziet een ontheemd gezin dat Iraaks of Jemenitisch zou kunnen zijn, hun ogen dichtknijpen tegen opwaaiend zand, met op de achtergrond een truck met mogelijk al hun bezittingen.

‘Stel je eens voor dat er niemand meer hoeft te vluchten voor honger en dat er minder conflicten zijn.’ Donker jongetje met tribale schmink op z’n wangen komt in beeld. ‘En stel je nu eens voor dat het EEN BANK is die hiervoor opstaat.’ Bij het woord bank opent een Afrikaanse landbouwer zijn ogen. 

Na wat modieuze statements over kickstarten en opschalen volgt de uitsmijter: ‘Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen en dat je ons aan deze belofte mag houden.’ 

Een belofte begint nooit met ‘stel je eens voor’. Zo begin je alleen een fantasieverhaal.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie