Premium

De toekomst van design: experts bespreken Dutch Design Week 2017

Silke Tijkotte (Let it grow), Jeroen van Erp (Fabrique) en Alain Dujardin (Greenberry) delen 8 inzichten.

Foto: Ermi van Oers

Planten en design
Silke Tijkotte is oprichter van Let it grow, een innovatieplatform over de positieve effecten van bloemen en planten op het stadsleven. Tijdens de Dutch Design Week lette zij speciaal op ontwerpen die te maken hebben met natuur.

1. Living Light – Ermi van Oers (Veemgebouw)

Living Light is een sfeerlamp die zijn elektriciteit haalt uit het fotosyntheseproces van de plant. Hoe beter je voor de plant zorgt, hoe meer energie er terugkomt. De aan-uitknop is in dit geval ook geen schakelaar, maar een aanraking van de plant. Living Light verandert kunstmatig licht letterlijk in ‘levend’ licht. Dat is een grote stap vooruit op weg naar een toekomst waarin planten steeds belangrijker worden voor onze energievoorziening.’

(Living Light deed mee aan het incubatieprogramma voor startups van Let it grow)

2. Foliage Filter - Eduard van Vliet, Alissa Rees, Louise Cohen (Studio van der Zandt)

‘Is het een lampplant, is het een plantlamp? Bijna goed: Foliage Filter is een zwevende lichtgevende filter die via planten schone lucht creëert. Voor een gezondere leefomgeving in kleine of juist megagrote ruimtes. Dit ontwerp is ontstond uit een samenwerking tussen een groene vernieuwer, een conceptdesigner en een veelzijdige ontwerper.’

3. De plantendatingbank - Winy Maas, MVRDV (Veemgebouw)

‘Architect Winy Maas maakt een soort dambord met duizend zakjes plantenzaad. Ontwerpers kunnen een zakje kiezen en koppelen zichzelf op die manier aan een plant. Maas hoopt dat zij vervolgens een ontwerp zullen maken die past bij hun ‘groene date’. Deze installatie is een opwarmer voor de Floriade 2022 in Almere, die Maas’ bureau MVRDV zal ontwerpen. Designers zullen steeds vaker met groen werken omdat dit essentieel is als antwoord op de negatieve gevolgen van verstedelijking.’

‘DDW is meer dan van snotjes gepulkte lampenkapjes’
Jeroen van Erp is strateeg bij Fabrique en professor aan de TU Delft. Van Erp: ‘De publiciteit rond de Dutch Design Week bepaalt al jaren het beeld dat het grote publiek heeft over het vak. De afgelopen edities deed de organisatie van DDW zijn best om een breder beeld neer te zetten, door niet alleen interieurontwerpers in de etalage te zetten.

4. Oplossingen voor wereldproblemen
‘Dit jaar is dat eindelijk gelukt. Dankzij onder andere bevlogen optredens bij de Wereld Draait Door is het inmiddels duidelijk dat de nieuwe generatie ontwerpers op zoek is naar oplossingen voor thema’s als gezondheid, voedsel en duurzaamheid. Het gaat minder over van snotjes gepulkte lampenkapjes. Dat geeft de burger moed.’

‘De sfeer was geweldig en ik heb veel mooie dingen gezien. Maar natuurlijk heb ik me ook geërgerd. Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat de afstudeerprojecten van de Design Academy zelden een stekker of een accu hebben? En waarom zijn er zoveel ontwerpers die graag het debat willen aanslingeren en vragen willen stellen (provocative design) zonder dat ze weten waar ze antwoorden kunnen vinden?

5. Aangename verrassing: looking back to now (The Embassy of Food, Ketelhuisplein)

‘Een expositie met 30 werken van eetontwerpers van over de hele wereld met als doel onze voedseltoekomst te verkennen. Het concept voelt wat geforceerd, maar werkt goed: curator Marije Vogelzang kijkt genuanceerd naar ons voedselsysteem door vanuit de toekomst terug naar nu te beschouwen. Je wordt met een audioverhaal meegenomen, waarbij je kunt kiezen tussen een consumenten- of producentenperspectief. De tentoonstelling is een lust voor het oog, communiceert geweldig en prikkelt de verbeelding.’

6. Hoogtepunt twee: People’s Pavilion

‘De ontwerpers van Overtreders W en architecten van Bureau Sla werden gevraagd om een centrale ontmoetingsplek voor creatieve denkers en doeners te ontwerpen. Ze nemen het begrip ‘hergebruik’ heel letterlijk. Ze bouwden een tijdelijk paviljoen van 100% geleend materiaal, dat onaangetast geretourneerd kan worden. Het resultaat is een gebouw van een verbluffende eigenheid en bovendien erg aangenaam van sfeer.’

‘Voor de aanvang van de assemblage is een foto genomen van alle materialen. Het is de bedoeling dat na de ontmanteling maandag exact dezelfde foto wordt genomen. Het is een radicaal andere invulling van het begrip circulaire economie en genereert bovendien bewustzijn en betrokkenheid.’

Impact van grote ontwikkelingen
Alain Dujardin is partner en creatief directeur van bureau Greenberry. Dujardin: ‘Tijdens DDW zagen we veel werk dat ons uitdaagt na te denken over de mogelijke impact van een aantal grote ontwikkelingen.’

7. Robotisering
‘Opvallend was het project HUBOT dat te bewonderen was in de Mediamarkt. De ontwerpers verkenden de toekomstige werkrelatie tussen mens en robot. Niet in doemscenario’s waarin de robots ons werk overnemen, maar waarin de mens en robot samen optrekt. En in die toekomst ontstaan nieuwe banen, zoals de robottrainer, of een 60+’er die dankzij een exo-skeloton nog gewoon piano’s kan verhuizen. In de voormalige V&D in Eindhoven kon er geknuffeld en gedanst worden met robots, en zagen we rijen robots stil staan in een opvangcentrum voor ‘verlaten robots'. Ze laten ons nadenken over de rol die robots in ons leven gaan innemen en wat voor plek in ons leven we ze willen geven.’

8. Online en digitaal
‘Wat verder opviel is de zoektocht van veel ontwerpers naar hoe we ons verhouden tot ons online en digitale leven. Gyalpo Batstra (afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven) trok dorp en stad in met zijn Offline Website: een website op wieltjes, waarmee hij sociale interactie wilde uitlokken en de identiteit van een wijk in kaart wilde brengen. En het orakel van Jella Lena van Eck, bestaande uit een tiental mobieltjes, geeft antwoord op je vragen en helpt je hoe je InstaFamous kunt worden. Ook een werk dat je doet nadenken over de rol van technologie in ons leven.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie