Ernesto Spruyt: ‘Soms moet je nu eenmaal tien keer iets zaaien om te oogsten’

Spruyt startte een innovatieprogramma op voor TMG en deelt tijdens Martech 2017 zijn ‘lessons learned’.

Kan digital technologie merken maken of breken? Dat is de centrale vraag die de sprekers van het Martech-congres op 12 december zullen proberen te beantwoorden. Een van hen is Ernesto Spruyt, die naast ondernemer in zijn eigen startup Tunga ook verantwoordelijk is voor het interne acceleratieprogramma DigitalX van de Telegraaf Media Groep. Daarnaast begeleidt hij al jaren startups en corporate innovatiemanagers via onder andere Growth Class, YES!Delft en Google Launchpad.

Een greep uit de carrière van Spruyt: hij hielp als ondernemer zeven jaar lang Nederlandse bedrijven de Russische markt te betreden, lanceerde bij Solidaridad een nieuw programma voor ethisch gewonnen goud, begeleidde innovatietrajecten bij WoltersKluwer, FrieslandCampina en Unilever, werd co-founder van tech startup Mobbr en was in 2012 nauw betrokken bij de lancering van de Windcentrale; nog altijd het grootste crowdfunding project van Nederland.

Waar draait het bij jou om in je werk?

‘Een belangrijke vraag is hoe je innovatie van de grond krijgt in een corporate omgeving, of in samenwerking met corporates. Zo heb ik voor TMG het DigitalX Project opgezet en begeleid. Als freelance projectleider wil ik samen met de medewerkers verandering in gang zetten. Maar daarover later meer. Naast het TMG-project heb ik mijn eigen startup, Tunga: we zetten mensen uit Afrika in bij de ontwikkeling van software. De missie van Tunga is het creëren van zinvol en goed betaald werk voor getalenteerde en ambitieuze jongeren in heel Afrika. Daarnaast begeleid ik via Growth Class sinds een jaar of twee een programma dat corporate innovatiemanagers en ondernemers bij elkaar brengt. Net als bij mentorrollen die ik eerder heb gehad bij YES!Delft en Google Launchpad draait het altijd om de vraag: wat speelt er bij bedrijven op het gebied van innovatie, hoe gaan ze daarmee om en hoe krijg je die innovatie dus van de grond?’

'Het gaat niet zozeer om de vraag: hoe kom ik op goede ideeën? Maar wel om hoe die ideeën tot wasdom zijn gekomen'


Wat loopt er als een rode draad door jouw carrière als je kijkt naar innovatie?

‘Ik ben al vijftien jaar bezig en er is heel veel veranderd. Samenvattend kijk ik naar twee assen. Allereerst lag de noodzaak van innovatie traditioneel op product- of procesniveau. Dat is veel meer op businessmodel-niveau komen te liggen. Wat veel meer impact heeft op de kern van een organisatie. Ten tweede is de noodzaak om te innoveren frequenter geworden: bedrijven moeten zich steeds sneller kunnen aanpassen. Ook hierdoor dient innovatie ingeweven te worden in de bedrijfsvoering. Het heeft de manier van werken in veel bedrijven veranderd. Vroeger was een pilot iets exotisch, nu volgen de pilots zich achter elkaar op.’

Wat valt jou op als je kijkt naar technologische innovatie?

‘Wat je vaak ziet: in een startup-cultuur wordt vaak afgegeven op corporates, waar 75 procent van de innovaties faalt. Maar ga je naar Web Summit, dan zie je daar in drie dagen zo’n 20.000 startups. Daar faalt meer dan 90 procent en is de waste nog groter. Mijn idee is om het beste van die twee werelden samen te brengen. Koppel je het ondernemende van startups aan het professionalisme van corporates, dan heb je een succesformule. Maar op dit moment is het eigenlijk nog te vroeg om te zeggen dat er nu al voorbeelden zijn van corporates die het al helemaal voor elkaar hebben. Bij grote organisaties heerst vaak nog het idee dat wanneer iets faalt, je maar niet verder moet kijken. Het moet in de cultuur van organisaties gaan zitten om de dynamiek een plek te geven die hoort bij technologische innovaties. Soms moet je nu eenmaal tien keer iets zaaien om te oogsten.’

Waar ben je zelf het meest trots op?

‘Dat zijn twee dingen. TMG heeft een woelige periode doorstaan waarin ze zaten met die aandeelhouderssituatie. Een periode waarin de focus niet per se lag op innovatie. Maar ondanks de beperkte middelen en omstandigheden is er veel bereikt. Op de werkvloer plukken ze daar nu de vruchten van. Het tweede is Tunga. Daarmee hebben we een heel mooi bedrijf neergezet dat nu aan het vliegen is. Tunga is niet alleen zakelijk succesvol, maar we helpen er ook mensen mee in Afrika.’

Hoe kan digitale technologie merken maken of breken?

‘Het is een beetje een open deur, maar je ziet dat de interactie met een merk steeds vaker loopt via digitale media. Vroeger had je een kale website maar nu zijn apps vaste productattributen. Als je digitale technologie niet meeneemt in je propositie, heb je vaak een minder sterk verhaal dan je concurrent. Een belangrijke trend is voice, zoals dat apparaatje van Amazon. Je roept “koop wasmiddel” en het belandt automatisch in je winkelmandje. Of virtual reality: als je een broek of een meubel koopt, zie je meteen hoe die staat. Het gekke is: spelers als Amazon en Coolblue zijn niet voortgekomen uit een Unilever. De oude corporates zijn nu afhankelijk, terwijl ze die positie zelf hadden kunnen innemen. Hetzelfde geldt voor KPN en Whatsapp, waarom hadden ze dat niet zien aankomen? Technologie kan merken dus maken of breken. Simpelweg omdat er duizend en één toepassingen zijn om met digitale technologie waarde te creëren in je domein of productcategorie. Het gaat om mee veranderen. Sommigen slagen daarin, anderen niet. Wat betreft Martech: hier gaat het niet zozeer om de vraag: hoe kom ik op goede ideeën? Maar wel om hoe die ideeën tot wasdom zijn gekomen. Dus om hoe je kunt experimenteren binnen grote bedrijven zonder dat dit meteen weer de nek wordt omgedraaid.

Wat wordt jouw Martech-verhaal?

‘Ik ga laten zien hoe het DigitalX Programma heeft gewerkt voor TMG. Het bedrijf had allerlei innovaties en initiatieven her en der rondslingeren. Dit is gestroomlijnd tot één unit: TMG Digital. Ik heb daar het DigitalX programma opgezet om voorwaarden te creëren om innovaties tot volle wasdom te laten komen. Dit is een programma geworden van honderd dagen waarin medewerkers innovaties bedenken en in gang zetten, wat leidt tot een andere manier van werken en een proactieve houding ten opzichte van innovatie en business development. Het programma hebben we nu in anderhalf jaar tijd drie keer gedraaid, voor in totaal 9 titels waaronder Speurders, GroupDeal, en Relatieplanet. Ik ga vertellen welke lessen zijn geleerd en wat het onder de streep heeft opgeleverd. En dat laatste is een mooie cliffhanger, aan het einde van dit interview.’

Geinteresseerd in het event? Bekijk het programma en schrijf u in.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie