Premium

Google grootste mediabedrijf ter wereld

Alphabet (Google) genereert 166 procent meer dan de nummer 2 uit de top 30, Walt Disney.

Alphabet, de holdingmaatschappij van Google, genereert tegenwoordig 60 miljard dollar aan media-inkomsten. Dat maakt het bedrijf het grootste mediabedrijf ter wereld.

Aldus ZenithOptimedia, dat onderzoek deed naar advertising-inkomsten van de top 30 wereldwijde mediabedrijven.

Google genereert 166 procent meer dan een (traditioneel) mediabedrijf als Walt Disney, dat de tweede plek inneemt. En de afstand groeit: vorig jaar lag het verschil tussen de twee op 136 procent.

Digitale reuzen
Het medialandschap wordt volgens Zenith gedomineerd door 5 digitale reuzen: Alphabet/Google, Facebook, Microsoft, Yahoo en Baidu. Samen zijn ze goed voor 19 procent van alle advertising wereldwijd. Google overigens alleen al voor 12 procent.

De 5 bedrijven genereren samen 88 miljard dollar in media-omzet, omgerekend 34 procent van alle inkomsten van de top 30 mediabedrijven. Dit bedrag staat ook voor 65 procent van alle online advertising wereldwijd.

De Top 30:

  •     Alphabet
  •     The Walt Disney Company
  •     Comcast
  •     21st Century Fox
  •     Facebook
  •     Bertelsmann
  •     Viacom
  •     CBS Corporation
  •     Baidu
  •     News Corporation
  •     Advance Publications
  •     iHeartMedia Inc.
  •     Discovery Communications
  •     Grupe Globo
  •     Yahoo
  •     Time Warner
  •     Microsoft
  •     Asahi Shimbun Company
  •     Fox 19 CCTV
  •     Hearst Corporation
  •     JC Decaux
  •     Axel Springer
  •     Mediaset
  •     ITV plc
  •     Fuji Media Holdings
  •     Hubert Burda Media
  •     Gannett
  •     ProSiebenSat. 1
  •     Yomiuri Shimbun Holdings
  •     Time Inc.

Facebook stijgt van plek 10 naar plek 5, Baidu stijgt van 14 naar 9. Yahoo van 18 naar 15, Microsoft van 21 naar 17.

Volgens Zenith groeiden de digitale bestedingen de laatste 5 jaar met 18 procent per jaar. De 5 digitale reuzen pakten hiervan de meeste inkomsten. Alle andere media lieten een groei zien van 0,6 procent per jaar.

De traditionele mediabedrijven werken hard aan het opschalen van hun digitale business, door digitale extensies te ontwikkelen voor bestaande merken of nieuwe digitale producten te ontwikkelen. En nu digitale advertisingtechnieken als programmatic buying ook richting traditionele media opschuiven, zal dat voor nieuwe uitdagingen zorgen - maar ook voor nieuwe kansen, aldus Zenith.

Time Inc.
Bijna de helft van de top 30 bedrijven ziet verminderde inkomsten, in 2 gevallen doordat mediabedrijven sommige van hun media-activiteiten hebben afgestoten. Time Warner maakte van  de tijdschriftendivisie een apart bedrijf (en Time Inc. komt dit jaar binnen op nummer 30), en CBS Corporation is gestopt met outdoor advertising.

Overige cijfers:
Facebook is de snelste groeier: het bedrijf zag de media-inkomsten met 65 procent groeien in 2015. Baidu groeide met 52 procent, Alphabet met 17 procent.

Methodiek
Zenith onderzoekt de top 30 bedrijven sinds 2007. Het bureau omschrijft media-inkomsten als alle inkomsten uit advertising-ondersteunende business (denk aan televisie, kranten, online search, social media et cetera). Daarnaast rekent men ook andere inkomsten zoals inkomsten uit kranten- en tijdschriftencirculatie. Volgens de onderzoekers geeft dit een helder beeld van de omvang en onderhandelingskracht van &;s werelds grootste mediabedrijven. Het onderzoek legt zich toe op het financiële jaar 2014, het meest recente jaar waarvan alle juiste cijfers van alle bedrijven bekend zijn.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie