Groene bloggers als marketeers

Marketeer nodig? Zoek een blogger! Bij het project MyStyle hebben ze er zo’n dertig werken. Deze jonge mensen schrijven (kritische) reviews over duurzame producten en merken, die op sociale media en grote mediaplatforms worden gepubliceerd. MyStyle bereikt er inmiddels ruim 800.000 jongeren per maand mee. ‘Onze bloggers weten wat de trends zijn’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Campagneorganisatie EEN, een initiatief van het Nederlands Platform Millenniumdoelen (NPM), zet zich in voor een eerlijke en duurzame wereld. Vast onderdeel is een campagne in de aanloop naar Wereldarmoededag op 17 oktober, maar daarnaast is er nog een aantal andere projecten. Een daarvan is MyStyle, waarmee EEN jonge mensen wil laten zien dat je door ‘sustainable’ te shoppen de wereld kunt verbeteren. De bloggers van bieden verschillende on/offline magazines als Girlscene.nl, Xookazine.nl en Viva hun content aan.

Ilse Chang, communicatiemedewerker van EEN: ‘Onze bloggers weten wat de trends zijn. Dat maakt ze misschien wel de nieuwe marketeers. Zeker voor de producten en merken die ze reviewen, omdat ze afkomstig zijn van vooral kleine bedrijven. Die hebben geen enorme marketingbudgetten om advertenties in te kopen. Als ze via een netwerk en word of mouth hun verhaal kunnen vertellen, leren mensen het product of merk sneller kennen. Bloggers zijn voor startende merken een makkelijke manier om aandacht te genereren.’

Kritisch bloggen
Dat de bloggers kritisch mógen schrijven over merken, is belangrijk voor hen. ‘Als iemand voor ons gaat schrijven, is dit één van de eerste dingen die ze vragen. Logisch, je wilt wel eerlijk zijn over een product of merk, omdat je vrienden de content ook lezen. Tegen merken zeggen we vooraf dat een review ook negatief kan uitpakken. Ze mogen het ook niet vooraf lezen. Wel hebben de bloggers de verplichting dat ze hun mening moeten onderbouwen. We hebben nog geen negatief geluid gehoord. Sterker nog, merken weten ons steeds meer te vinden met de vraag of we een review willen doen.’
Volgens Chang groeit de community rond MyStyle. Dat is te zien aan de groei van likes op de . ‘Uit onze cijfers blijkt dat 75 procent van de Facebook-bezoekers de reviews regelmatig leest en 80 procent daarvan vindt de informatie nuttig. Het is een bewijs dat deze vorm aanslaat.’

Geen niche meer
Campagnemedewerker Pieter-Jos van Kampen zegt dat het doorplaatsen van blogcontent over duurzame producten een ‘interessant model’ is, waarbij de duurzame markt op de kaart gezet kan worden. ‘Rond duurzaamheid en fairtrade hangt in Nederland nog steeds een bepaald imago. Grotere bedrijven nemen wel steeds meer duurzaamheidsdoelstellingen op in hun bedrijfsmodel, maar sommige durven het (nog) niet te communiceren omdat ze bang zijn om erop te worden afgerekend. Het is daarom goed om te zien dat je markt en media op deze manier kan laten samenkomen, en daar een grote en jonge doelgroep mee bereikt.’

Content over duurzaamheid en fairtrade is wel ‘uit de niche aan het komen’, zegt Chang. Van Kampen vult aan: ‘My Style is in 2007 begonnen en een jaar later zagen we ineens dat verschillende magazines en dagbladen ook met een ‘groene’ bijlage kwamen.’ Chang weer: ‘Ik heb zelf niet het idee dat het een trend of hype is, maar meer dat er nu een omslagpunt is waarbij mensen kritischer naar producten kijken. Ze hebben, door de vele schandalen die er de afgelopen jaren zijn geweest, niet meer het blinde vertrouwen in producten. De consument wordt steeds kritischer. Wil je als bedrijf je verhaal verkopen, dan moet je dat ook echt kunnen waarmaken’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie