Premium

Hoe Addikt de wereld verovert

Steeds meer Nederlandse digitale (design) bureaus richten hun pijlen op het buitenland. Zes bureaus over hun ervaringen. Deel 4: Addikt.

Addikt heeft vestigingen in Amsterdam en Mumbai. In Amsterdam werken zevenmensen, in Mumbai twee. Ongeveer 60 procent van de jaaromzet komt uit het buitenland.

1. Waarom wilden jullie internationaal uitbreiden?

Barry Schwarz, Creatief directeur en medeoprichter: ‘We hadden al vroeg in de gaten dat de Nederlandse markt voor ons te klein was. En iedereen om ons heen was heel erg in de weer met de redelijk verzadigde westerse markten (UK & USA), waardoor wij kansen zagen in het Oosten.’

2. Wat was de investering? Hoe lang ben je bezig voordat je up and running bent?

‘In 2009 gaven we een lezing op een groot Indiaas designfestival, waarna we gelijk werden uitgenodigd voor een aantal grote pitches met behoorlijk budget, die we ook wonnen. Naast de kwaliteit van het werk is het hebben van een partner met een goed netwerk essentieel, daardoor kom je in pitches en aanvragen. Plus een lokale aanwezigheid: dan heb je zowel de “wat je van ver haalt is lekker” als de “lokaal dus benaderbaar” factor.’

3. Is ‘Dutch’ zijn een voordeel?

‘Wat erg gewaardeerd wordt, is dat Nederlanders vanuit samenwerking projecten willen doen, waar Amerikanen of Engelse bureaus dat niet doen. Nederlandse creatieven bieden juist die oplossingen en concepten die goed te combineren zijn met lokale waarden en behoeften en daardoor een langer leven hebben.&;

&;Daarnaast schijnt “Dutch” sexy te zijn, en dan vooral als je uit Amsterdam komt. Het vrijegeestenimago van Amsterdam straalt af op ons Dutch Designers.&


Barry Schwarz, Creatief directeur en medeoprichter Addikt (rechts) in Mumbai.

4. Wat is het leukste, de kick?

&;Het leukste en tegelijk allerlastigste zijn toch de culturele verschillen. Wij hebben in de loop der jaren moeten leren om deze niet als goed of fout, beter of slechter te beoordelen, maar gewoon als anders.’

5. Hoe willen jullie verder groeien?

‘Vooral in samenwerkingsverbanden: we werken nu al veel samen met kleinere, gespecialiseerde bureaus waarmee we samen grotere internationale merken en accounts kunnen bedienen.’

6. Wat hebben jullie er tot nu toe van geleerd?

‘De spelregels zijn altijd anders, ook al lijken ze hetzelfde: wat het verschil is, daar kom je onderweg pas achter. Je kunt alleen maar  internationaal ondernemen als je het avontuur for better or worse echt leuk vindt.’

7. Hoe kunnen ‘we’ in het buitenland samen verder groeien? Bestaat er zoiets als saamhorigheidsgevoel?

‘Samen sterker staan is zeker iets waar wij in geloven. Zo werken we in China samen met een Nederlands eventbureau en doen we in Mumbai veel samen met een Nederlandse merkstratege. Ik denk dat het van belang is dat we begrippen en werkgebieden als Dutch Design en Dutch Creative Industry specifieker gaan beschrijven, zodat we ons beter, krachtiger kunnen profileren.’

Een uitgebreidere versie van dit artikel staat in Adformatie (29 april 2016).
Daarin een overzicht van Nederlandse bureaus met internationale vestigingen, en zes bureaus over hun ervaringen: MediaMonks, Edenspiekermann, Snakeware, Addikt, Mirabeau en SuperHeroes:


premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie