Jeroen Hubert (Ikea) over leiderschap

‘De liefde voor resultaten stamt ook een beetje uit mijn tennistijd.’

Jeroen Hubert, global marketing communication manager bij Ikea, is genomineerd voor de titel van Marketeer of the Year 2017. Wat betekent leiderschap voor hem? 

Welke leider of leidinggevende in jouw loopbaan heeft het meest indruk op je gemaakt?

‘Ik heb van elke leidinggevende veel geleerd. Maar als ik er één moet noemen dan is dat Eugene Willemsen van Pepsico. Destijds was hij net zo oud als ik nu ben. Hij zit nu als global president Pepsi-Lipton in Genève, één laag onder de board van Pepsico. Een fascinerende man met een ongelofelijk sterke visie van waar het heen moest, en ontzettend intelligent. Hij is charismatisch, met een subliem gevoel voor hoe je dingen overbrengt, hoe je dingen vertelt. En hij wist alles. Tot in het kleinste detail. “Waren niet zo goed hè, die cijfers van Pepsi Max 33cl blik bij AH”, wist hij als je cijfers met 0,2 waren gedaald.” Dan was het prima als je daar even geen antwoord op wist, maar de keer daarna; “Weer niet goed hè, moeten we die SKU nou houden?”. Met andere woorden, heel diep in de details. Ik zou morgen zo weer met hem willen werken.’

Wat voor stijl heeft hij dan?

‘Zakelijk op een vriendelijke manier, maar vlijmscherp. Hij wilde altijd oprecht weten wat je ervan vond, maar je kon je bij hem absoluut niet verschuilen achter het feit dat je als marketingmanager net in je nieuwe rol zat. Nee! Bam! JIJ bent verantwoordelijk! “Loop je 0,1 procent achter op budget? Okay, stap jij dan zelf op het vliegtuig naar Genève om het ze uit te leggen?”.’

Heeft hij invloed gehad op de manier waarop je zelf leiding geeft?

‘Ja, toen ik naar Wehkamp ging, heb ik veel van zijn Pepsi-style gekopieerd. Als bij Wehkamp de omzet niet werd gehaald, dan ging er ook niemand naar huis voordat de website aangepast was. En ik heb dat ook meegenomen naar Ikea. Iedereen weet wel dat tweede Paasdag een piekmoment is voor woonwinkels, dus dan kan je bij mij niet aankomen met een excuus als “ik had het te druk”. Dan moeten we gewoon NU een radiocommercial opnemen. Die liefde voor resultaten stamt ook een beetje uit mijn tennistijd (Hubert stond nummer 217 op de Nederlandse ranglijst, red.). Ik wil winnen en elke dag beter worden. Die druk is een rode draad in mijn carrière. Ouderwets keihard werken, analyseren wat er nog beter kan. Dat zit er bij mij wel in. Dat krijg ik wel terug van mensen die zich soms zorgen maken, gaat dat wel goed? Ga je niet te hard? Te veel?’

In de april-editie van Tijdschrift voor Marketing wordt dieper ingegaan op het thema ‘leiderschap’.

We maken de winnaar van Marketeer of the Year 2017 op 30 maart bekend, tijdens de . Naast Jeroen Hubert zijn Pieter Zwart (Coolblue) en Thecla Schaeffer (G-Star) genomineerd. We verwachten zo’n 400 marketeers in de zaal. Wil je er ook bij zijn? Er zijn nog een paar

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie