Media

Lucy van der Helm: 'Organisatie als Sire goed voor maatschappelijk belang'

Redactie | 30 november 2017, 12:31

Wayne Parker Kent interviewde in deze editie van de podcast The Brief Lucy van der Helm, directeur van Stichting Ideële Reclame Sire, die vijftig jaar bestaat. 

In 1967 - het waren gouden jaren voor de reclame - richtten zes reclamemannen Sire op. Lucy van der Helm: 'Deze heren hadden een vooruitziende blik. Ze wilden laten zien dat de reclamewereld ook een hart heeft. Uiteraard was er ook een belang voor het vak. Ze wilden tonen hoe effectief communicatie kan zijn.'

'De eerste Sire-campagne die ik zag, had veel impact op mij. Dit was de vuurwerkcampagne die we uiteindelijk 25 jaar lang hebben gedaan en vijftien keer hebben herhaald. Deze campagne heeft daadwerkelijk bijgedragen aan gedragsverandering, zowel onder jongeren als hun ouders.'

Con amore
Met bijvoorbeeld ‘Wie is de man die op zondag het vlees snijdt?’ en ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ heeft Sire Nederland heel wat beroemde slogans bezorgd. De vraag die altijd rijst: wie bedenkt dit toch allemaal? “Per campagne hebben we altijd een nieuw bureau. Bij Sire is vijftig jaar geleden een mooi principe ontstaan dat ‘con amore’ heet. Alles wat mensen doen voor Sire is onbetaald. Tijdens een campagne gaat er geen euro rond.'

'Als we een onderwerp hebben gekozen, gaan we op zoek naar een bureau. Er zijn ook bureaus die zich via ons netwerk of proactief aanbieden. Het is belangrijk dat een bureau tijd heeft en zich betrokken voelt bij een onderwerp. Heel soms krijgen we ‘nee’ te horen, maar dit komt nauwelijks voor.'    

Jongens, jongens
De afgelopen tijd was de buzz groot rond Sire en dat had niet alleen met het 50-jarige jubileum te maken. De reclame ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn’ leverde veel en vooral uiteenlopende reacties op. 

'Dit was een relatief onbekend onderwerp, maar we merkten dat er erg veel interesse voor is. Dus zijn we ons erin gaan verdiepen. We hebben met wetenschappers, experts en media gesproken. In de wetenschap verschillen de meningen over dit onderwerp. De verschillende kanten aan het debat maken dit onderwerp juist interessant.'

 

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Channels: Media

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Tal Daniel

(3 december 2017, 12:37)
https://www.sociii.com
Interessant! Sire heeft altijd hele geloofwaardige en impactvolle marketing initiatieven.

Gerelateerde items The Brief Lucy Van Der Helm

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers