Premium

Manoj Mehta: ‘Mirabeau begrijpt het menselijk aspect’

Wat is Cognizant voor bedrijf? En hoe past Mirabeau binnen de plannen?

Een van de grootste digitale bureaus van Nederland komt in handen van Cognizant. Door de overname van Mirabeau breidt de Amerikaanse IT-dienstverlener zijn digitale expertise in Europa flink uit. 

mag voor de Nederlandse markt een relatief onbekende naam zijn, met een omzet van dit jaar naar verwachting 15 miljard dollar en 255.800 werknemers is het bedrijf een speler van wereldformaat. Cognizant is actief op het gebied van consultancy, technologie en business process outsourcing. De digitale activiteiten zijn geclusterd in Cognizant Digital Business. Het 260 medewerkers tellende Mirabeau gaat hier met behoud van de eigen naam onderdeel van uitmaken. Oprichter en directeur Adjan Kodde blijft aan het bureau verbonden.

In Nederland is Cognizant sinds 12 jaar op de markt actief. Naast een hoofdkantoor aan de Zuidas, heeft het bedrijf een digitaal lab aan de Weesperstraat.

Digitale transformatie

Een onverwachte partner? &;Voor velen zal dat zo zijn, Maar beide partijen vullen elkaar goed aan,&; zegt Manoj Mehta, country manager Benelux van Cognizant. ‘We zijn ontstaan in 1994 en groot geworden in de traditionele IT-business. De laatste jaren zien wij een enorme verschuiving bij onze klanten. Wat zijn we, wat doen we, voor wie? Veel organisaties moeten zich opnieuw uitvinden. Technologie lijkt hierin een grote rol te spelen. Wat voor ons gunstig is, want dit is van origine een tech-bedrijf. Maar digitale transformatie gaat niet alleen over technologie, digital business gaat over mensen.

‘Onze bedrijfsfilosofielaat zich samenvatten in één zin: To be digital, you have to be more human. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Natuurlijk willen we het hebben over het creëren van klantervaringen en customer journeys; maar laten we eerst de koper begrijpen. Mirabeau vormt hier een sleutelonderdeel. Omdat ze niet alleen heel goed de techniek begrijpen - customer experience, user design, user experience en marketing - maar ook het menselijke aspect. Digitale transformatie beperkt zich overigens niet tot de front-end, het raakt letterlijk elk onderdeel van de bedrijfsvoering, dus ook voorraadmanagement, compliance en security.’

Het merk Mirabeau

De deal is niet van de ene op de andere dag beklonken. ‘We hebben veel tijd samen doorgebracht. Om uit te vinden of we goed bij elkaar passen, zowel zakelijk als persoonlijk. De bureaus hebben een andere achtergrond, maar zijn we werkelijk anders? We merkten al snel van niet. Het type klanten waarvoor we werken en de vragen die ze stellen; het lijkt allemaal heel erg op elkaar. Beide komen we op een bepaald punt ook vast te zitten. En we realiseerden ons dat we, door krachten bundelen, kunnen loskomen.&;

&;Bij Mirabeau weten waarover ze het hebben, dat hebben ze bij diverse opdrachtgevers laten zien. En met een paar duizend mensen achter zich, kan dit een enorm verschil maken. Dat is waarom we hierin stappen. Mirabeau blijft bestaan en de mensen blijven op hun eigen locatie werken. Wat zij gebouwd hebben is mooi en sterk bedrijf. Dat wil je niet stuk maken door het te laten opgaan in een grote geheel van 250 duizend mensen.’

‘Fantastisch werk’

Cognizant is nu twaalf jaar in Nederland en werkt voor grote organisaties als de Rabobank en ING. Mirabeau heeft volgens Mehta ‘fantastisch werk’ geleverd met klanten als Transavia, en heeft nu een grote partner die kan helpen met executie. ‘Ik weet zeker dat klanten hierdoor op andere manier naar ons kijken. Het afgelopen jaar hebben we meer overnames gegaan. bijvoorbeeld. Op het eerste gezicht past het misschien niet helemaal. Maar het past wel in het grote verhaal, want Red Associates zit heel sterk op individuele klantbenadering. , een andere grote overname, zit meer op het niveau van prototyping en design. Zo voegt elk bedrijf zijn eigen specialisme toe.’

Lokale aanwezigheid

‘We doen veel digitaal werk voor airlines. Zo helpen we Etihad met het redesignen van de reizigerservaring, vergelijkbaar met wat Mirabeau doet voor Air France-KLM en Transavia. Dus ook als je kijkt naar onze klanten, haakt veel in elkaar. In Europa hebben nog weinig slagkracht. Dat maakt Mirabeau extra interessant, want Europa is een focusgebied. Lokale aanwezigheid zien we als strategische voorwaarde. We willen dicht bij de klant zitten, laten zien dat we de cultuur begrijpen. Om commitment te tonen, inderdaad.

‘Maar nog belangrijker: als je agile werkt, wil je niet alles op vijfduizend kilometer afstand hebben zitten. Lijnen moeten kort zijn, zodat je snel tot een proof of concept kunt komen. Werkt het, dan kunnen we snel opschalen door die grote organisatie aan te haken. Maar in die ontwikkelfase moet je dicht op de klant zitten.’

Ervaring met big data

‘Mirabeau wordt onderdeel van onze Digital Business. We splitsen onze divisies niet op in individuen, maar je praat wereldwijd over duizenden mensen. Wat Mirabeau toevoegt, is wel zeer verfrissend.  Hoe ik dat bedoel? Veel bureaus zijn alleen goed in één facet: design, marketing of executie. Er zijn er heel weinig die meerdere disciplines beheersen. Wat Mirabeau doet gaat verder dan een app bedenken voor een klant. Ze werken aan kernprocessen en het redesignen van businessmodellen. Op onze beurt geven we ook het nodige terug aan Mirabeau, namelijk onze kennis van en visie op de inzet van big data en hoe je alles naar de cloud verplaatst.’

‘Wij hebben ervaring op uiteenlopende gebieden die we bijna als pakket kunnen overdragen. Zoals? Learnings op het gebied van het Internet of Things. Met Hertz in de VS hebben we veel ervaring opgedaan met IoT-toepassingen. Met die ervaring kunnen we in ieder geval helpen te voorkomen dat fouten opnieuw worden gemaakt. Dat versnelt innovatie aanzienlijk.’

Wereldtop

De businesscase van Mirabeau op het gebied van ‘conversational commerce’ () is volgens Mehta heel sterk. ‘Dat is ervaring die we in eerste instantie ook gaan aanbieden aan onze wereldwijde klanten. Concreet zullen we Mirabeau presenteren bij Etihad en niet al te lang daarna ook bij andere airlines. Op lokaal niveau zullen we met Mirabeau digitaal in de breedte opereren, maar in de reisindustrie en hospitality zetten we Mirabeau op een wereldwijd podium. In die sector behoren ze tot de absolute wereldtop.’

 

Wat is Cognizant?

Cognizant is actief in IT consulting en dienstverlening, outsourcing, applicatieontwikkeling en management van software en hardware. De omzet over dit jaar bedraagt 15 miljard dollar, de operationele marge over 2015 was 17,3 procent (1,62 miljard dollar). Circa driekwart van de business komt uit de VS, 16 procent uit Europe en de rest uit de rest van de wereld. Het hoofdkantoor staat in de VS, maar programmering van applicaties en ondersteuning van cliënten worden grotendeels gedaan door ontwikkelaars in India. Deze bijzondere geografische verdeling is het resultaat van een fusie tussen een Amerikaans en een Indiaas IT-bedrijf, meer dan twintig jaar geleden.
Cognizant werkt voornamelijk voor financiële instellingen, logistieke bedrijven, gezondheidsinstellingen en fabrikanten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie