Marketeers snappen niets van tech-tools en zijn te afhankelijk van hun bureau

Slechts 8% zegt de mogelijkheden van technologische middelen goed te begrijpen.

Tweederde van de adverteerders zegt ‘iets te begrijpen’ van de marketingtechnologie-tools die op dit moment worden ingezet. Zo’n 40 procent geeft vervolgens toe dat mediatechnologie niet effectief wordt ingezet.

Dit valt op te maken uit het 2017 Global Media Technology Report van het Britse media-adviesbureau ID Comms. De onderzoekers ondervroegen wereldwijd 229 marketing- en mediaprofessionals, werkzaam bij bedrijven die samen jaarlijks 40 miljard dollar aan advertising uitgeven.

Geen enkele respondent begrijpt de werking van marketingtechnologie-tools volledig: 8 procent zegt het goed te begrijpen, 22 procent een beetje. En 3 procent geeft toe er helemaal niets van te begrijpen.

Daaruit kun je concluderen dat de technologie-tools niet effectief kunnen worden ingezet: inderdaad denkt slechts 15 procent van de adverteerders enigszins effectief te werken met technologie-tools.

De meerderheid van de adverteerders is het eens met de stelling: ‘Het feit dat adverteerders de snelle ontwikkeling van marketingtechnologie-middelen niet kunnen volgen, maakt ze te afhankelijk van de oplossingen die worden aangedragen door bureaus’.

83 procent is het hier mee eens, of sterk mee eens. Van de respondenten werkzaam aan bureauzijde is 37 procent het met deze stelling eens.

Marketeers maken zich hier grote zorgen over, aldus de onderzoekers. Zorgen over het vinden van objectief advies, en zorgen over de grote afhankelijkheid van bureaus en toeleveranciers.

Stevig investeren
De bevindingen komen overeen met de resultaten uit eerder onderzoek van Warc, waaruit naar voren komt dat marketeers stevig investeren in marketingtechnologie (in de VS en Groot-Brittannië alleen al 34 miljard dollar dit jaar), maar dat de helft van de marketeers het gevoel heeft nog niet over de juiste tools te beschikken.

Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat bureaus kritisch zijn over de technologische kennis van hun klanten: zes van de tien bureaus geven aan dat hun klanten de mogelijkheden van de marketingtechnologie-tools niet volledig benutten.

Bron: Warc
Beeld: 123rf

Adfo Groep organiseert op 12 december het Martech-event 2017. Van operationele tips tot en met het structureel optimaliseren voor onzekerheid. Er zijn nog enkele kaartjes. Bekijk het programma en schrijf u in.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie