'Mobiel heeft in de creatieve industrie zeker extra aandacht nodig'

5 vragen aan Michiel Ebeling, voorzitter IAB taskforce Mobile en partner bij MOBGEN.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

IAB Taskforce Mobile organiseert woensdag de Cannes Mobile Lions in Het Ketelhuis in Amsterdam. Voorafgaand stelde MobileMarketing.nl 5 vragen aan Michiel Ebeling (voorzitter IAB taskforce Mobile).

Waarom organiseert IAB een Mobile Lions ‘afterparty’ in Amsterdam? 

Ebeling: &;IAB mobile taskforce heeft als doel de groei van mobile advertising te bevorderen door het delen van kennis, het bieden van standaarden en inspiratie. Cannes Mobile Lions past daar perfect in. Gezien de volle zaal vorig jaar en de enthousiaste reacties denken we dat een event als dit helpt. Daarnaast zie ik weliswaar dat een groeiend aantal bureaus meer aandacht geeft aan mobiel, maar veel bureaus doen dat nog niet. Goede inspirerende cases laten zien helpt hopelijk.&;

Wat waren opvallende trends op gebied van mobile dit jaar?

Ebeling: &;De explosieve groei van mobile advertising, de grotere verscheidend aan creatieve formats, verdere groei van wearables en geïntegreerd gebruik van mobiel voor het onderhouden van de langetermijnklantrelatie met mobiele loyalty platforms en het feit dat mobiel meer dan 60% van de digital time spent voor rekening neemt.&;

Nederland scoorde slecht in de categorie Mobile dit jaar. Waardoor komt dat volgens jou?

Ebeling: &;Ik denk dat er bij veel creatieve bureaus en ook bij mediabureaus te weinig aandacht is voor mobiel en ook te weinig kennis. Het belang wordt beperkt ingezien en dat is jammer maar vooral een gemiste kans om je doelstellingen te bereiken. Gelukkig zijn er natuurlijk wel een paar positieve uitzonderingen.&;

Wat opvalt is dat veel prijswinnaars het vooral moeten hebben van creativiteit en free publicity. Welke inzending vond je goed op gebied van ROI?

Ebeling: &;Dan moet je op 2 juli naar het event komen!&;
 

Steeds meer campagnes hebben een omnichannel benadering met steeds meer focus op ‘mobile first’ in plaats van het geïsoleerde ‘mobile only’. Dit geeft de volwassenheid van het medium aan. Denk je dat er komende jaren nog wel een categorie Mobile nodig is?

Ebeling: &;Ik denk het zeker. Mobiel heeft in de creatieve industrie zeker extra aandacht nodig dus een categorie mobile blijft passen de komende jaren. Dus volgend jaar organiseren we vast ook weer een Cannes Mobile Lions amsterdam!&;

 

Voor het Cannes Mobile Lions Event Amsterdam zijn nog kaarten

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie