Premium

Moet de productiecreatief ook op het prijzenpodium?

Digitale productiemaatschappijen zijn hotter dan hot, maar het zijn de reclamebureaus die doorgaans op het podium worden geroepen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijd voor een aparte categorie op de prijzenfestivals? Vier prijswinnaars reageren.

Victor Knaap van MediaMonks, dat meewerkte aan 9 cases die in totaal 12 Leeuwen in Cannes wonnen (waaronder 2 voor bbq-merk Weber, zie beeld): ‘Het idee is van de reclamecreatief. Bureaus komen naar ons om een idee naar een hoger niveau te tillen en vinden bij ons een speeltuin van 250 creatieve makers. Een goed productiebureau heeft daarbij heel veel invloed op het creatieve eind resultaat. 

&;"Advertising is 80 percent idea and 80 percent execution”, zei Sir John Hegarty en ik durf zelfs te beweren dat in digitaal het belang van de executie soms naar 81 procent neigt. Wij zijn al jaren aan het lobbyen dat een interactive director, de productiecreatief die alle digitale uitingen overziet, dezelfde status krijgt als een film director.

‘Onze grootste uitdaging is dat we digitaal gaan loslaten en veel breder gaan kijken naar de productievraag van een ­creatief idee, van de TVC tot alle digitale en in-store uitingen. Dus dat we alle productie gaan doen.’

Maarten Boon van Minivegas, dat met The Dancing Traffic Light van BBDO Berlin 14 nominaties en 1 Leeuw zag winnen: ‘We worden wel al betrokken in de conceptfase, maar de bureaus zijn nog de “owners” van de ideeën. Wat mij betreft hoeft er niet per se nog een aparte categorie voor craft te worden gecreëerd; in mijn ogen worden cases in Cannes bekroond in hun totaliteit. Daarnaast is het nu al een labyrint aan categorieën.

‘Wel ben ik er voorstander van om de hoofdcredits uit te breiden. Waar je nu enkel het merk en het bureau te zien krijgt bij de shortlist en daarna de lijst van winnaars, is er volgens mij ruimte om dit uit te breiden met het lead productiehuis. Een sterke digitale of geïntegreerde case is uiteindelijk teamwork van verschillende partners, en productie is daar een van. Dit zal tot een positieve impuls leiden voor de productie-industrie en zo krijgen alle betrokkenen hun eervolle vermelding.’

Jordi Romkema, managing partner van Superhero Cheesecake, dat als productiemaatschappij dit jaar de eerste Grand SpinAward won: ‘Fijn dat er meer positieve aandacht is voor digitale productie. Maar het lijkt me niet te doen om elke partij die meewerkt aan een campagne van een bureau een aparte categorie te geven.

‘Het gaat in Cannes om de case en in de meeste gevallen is het bureau “owner” van het idee. Zij huren ons als digitale productiestudio in om het naar een hoger niveau te tillen. In die zin is het logisch dat het bureau op het podium staat en wij niet. Als die verhouding anders is en het bureau een zeer beperkte rol heeft, dan kun je beter inzenden op naam van de productiemaatschappij en sta je wel op het podium.’

Adjan Kodde van Mirabeau en bestuurslid van Dutch Digital Agencies: ‘Aangezien de budgetten van marketing verschuiven naar digitaal lijkt het mij raadzaam om die trend te volgen.  Dit betekent dat Cannes veel meer aandacht moet geven aan de gehele interactie. Daarnaast heeft digitaal een enorme impact op branding en identity. In het verleden werd het imago van een bedrijf of product gevormd door de corporate identity, aangevuld met campagnes. In het digitale tijdperk gaat het om de ervaring van de klant. De merkbelofte mag niet meer afwijken van wat er direct digitaal wordt geboden. Dus ja , de rol van executie binnen creatie wordt steeds bepalender.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie