Premium

Ondertussen bij Brandfighters

Van crowdsourcingplatform naar contentmarketingbureau

Foto: Oskar Bolhuis en Floor de Jager 

‘De behoefte van de marketeer is veranderd, dus wij zijn mee veranderd’, vertelt Oskar Bolhuis, oprichter van bureau . Samen met Jan-Paul de Beer bouwde hij in 2009 een online platform waarop merken wedstrijden kunnen uitschrijven voor creatieven. De online gemeenschap (meer dan 5000 mensen) ging aan de slag met de opdracht en uiteindelijk kon het merk kiezen uit honderden creatieve ideeën. Ze noemden dit crowdsourcingplatform ‘Brandfighters’.

Geschiedenis
Bolhuis en De Beer ontmoetten elkaar tijdens een stage bij bureau Lemz. Met het crowdsourcingplatform willen ze creatieve jongeren de kans geven om te laten zien wat ze kunnen. Merken krijgen via het platform snel frisse ideeën, filmpjes en inhakers voor sociale media.
Brandfighters werkt voor klanten als Heineken en het platform groeit uit tot meer dan 5000 creatieven. Bolhuis en De Beer winnen marketingprijzen als een SAN Accent en een Esprix. In 2012 vertrekt De Beer en besluit Bolhuis het platform te professionaliseren.

 

In februari 2017 lanceert Bolhuis een nieuwe website (gemaakt door voor Brandfighters. Ondertussen heeft hij niet alleen een groot platform, maar ook een eigen team van acht vaste medewerkers en naar eigen zeggen ‘meer focus op kwaliteit’. ‘De nieuwe website moet laten zien dat we professioneler werken en dat we veel meer doen dan inhakers bedenken’, legt Bolhuis uit. ‘Voor eenmalige acties kun je nog steeds bij ons terecht, maar we kunnen ook campagnes of merkstrategieën bedenken en uitwerken.’

Feiten & cijfers
Opgericht: 2009
Huidige locatie: Rokin, Amsterdam
Aantal medewerkers: 8 (+ 900 creatieven via het platform)
Werkt o.a. voor: Boursin, Iglo, Achmea, Dirk

 

Nieuwe werkwijze

Met ‘we’ bedoelt hij het vaste team én de community op het platform. Die laatste groep bestaat niet meer uit duizenden onbekende creatieven, maar uit 900 professionals (‘Fighters’). Bolhuis: ‘Het crowdsourcingprincipe is nog steeds de basis, maar we zijn op een andere manier gaan werken. We combineren de creativiteit van de crowd met begeleiding op kantoor.’

Floor de Jager hoort bij het team vaste medewerkers en zij heeft contact met alle Fighters. ‘Vroeger kon iedereen meedoen met de wedstrijden van Brandfighters, nu stuur je eerst je portfolio op’, legt ze uit. ‘Wij kijken kritisch naar je profiel en op basis daarvan besluiten we of je bij het platform past. We geven ook feedback, bijvoorbeeld dat je op bepaalde punten meer ervaring op moet doen.’

Teams

Als een merk met een grote opdracht komt, bijvoorbeeld een nieuwe online campagne, stellen De Jager en haar collega’s een groepje creatieven samen. Ze kiezen de juiste mensen voor de opdracht op basis van hun kwaliteiten. Vervolgens gaat het team samen aan de slag met de uitdaging. Ieder teamlid krijgt een beloning voor het werk.

Ze werken ook met gespecialiseerde ‘contentteams’, bijvoorbeeld een fotopool of een groep die vaker voor een bepaald merk werkt. Zo kunnen marketeers gebruik maken van crowdsourcing en tegelijkertijd creatieven inzetten die specifiek aansluiten op hun behoefte. ‘We kunnen hierdoor ook proactief zijn’, zegt De Jager. ‘Zo bedachten we in december een Sinterklaasactie voor Dirk. De supermarktketen had daar niet om gevraagd: het contentteam van Dirk had een leuk idee, stelde het voor en zij wilden er ook mee aan de slag.’

 

Brandfighters is uitgegroeid van crowdsourcingplatform naar marketingbureau. Het bureau lijkt daarin op , het bedrijf dat ontstond toen vijftig creatieven uit de Boomerang-pool zich verenigden. ‘We worden vaak met elkaar vergeleken’, zegt Bolhuis. ‘Het verschil? Zij laten het platform steeds meer los, maar wij blijven werken met het platform. Maar dan in nauwere samenwerking met ons kernteam. We zitten steeds vaker in pitches met bureaus als A Friend of Mine en Yune, omdat we ook grotere campagnes of strategieën vormgeven.’

Recente case voor Interpolis DeBattle:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie