Premium

Ondertussen bij Discovery Networks Benelux

Bart ten Tije leidt sinds ruim een jaar het ‘interne reclamebureau’ van Discovery Networks, waar hij verantwoordelijk is voor het uitbouwen van de zendermerken.

Bart ten Tije begon januari vorig jaar bij Discovery Networks Benelux als eindverantwoordelijke voor de creatieve ontwikkeling en uitvoer van de zenderpromotie, zendervormgeving en de marketingcampagnes van de merken Discovery, TLC, ID. Daarnaast heeft hij de dagelijkse leiding over het creative team binnen Discovery Networks en zit hij in het managementteam.

Hij was sinds 2014 strategy director bij Ogilvy & Mather Amsterdam en eerder was hij werkzaam voor onder meer Initiative, DigitasLBi en Isobar. Zijn stap van bureauzijde naar een broadcastbedrijf omschrijft hij als volgt: ‘Discovery Networks heeft onderscheidende merken met een grote achterban. We hebben kwalitatieve content en brengen mooie verhalen. Het is mooi dat je daar leuke dingen omheen mag bedenken.’

'Wij zijn net zo georganiseerd als een reclamebureau'

Met zijn creatieve team is hij verantwoordelijk voor de promotie van de merken en de programma’s. In feite is Discovery Networks de ‘klant’. ‘Mijn opdrachtgevers zijn de Brand Teams. We zijn met vijftien mensen en het is min of meer georganiseerd als een reclamebureau. Mijn team bestaat uit creative concepters, promo producers, motion graphic designers en een productieteam. Daarnaast werken we met freelancers; van voice-overs tot audio engineers tot copywriters. Het is een mooie mix van mensen uit reclame, tv en digital broadcasting. Onlangs hebben we nog een Promax award gewonnen, zeg maar ‘onze’ Lions. De wereld is dus niet zo veel anders als bij Ogilvy, alleen zitten de opdrachtgevers nu vijftien meter verder.’
 

'Mijn eerste ervaringen met dit bedrijf waren heel mooi, omdat ik meteen kon zien waar je het voor doet. We stonden bijvoorbeeld met TLC op het hoofdpodium van de Huishoudbeurs en voor ‘Say Yes to the Dress Benelux’ (lokale productie van TLC) gingen we de straat op. Mensen komen naar je toe met directe feedback, gelukkig meestal positief, maar je ziet dat onze merken veel met mensen doen. Dat herken ik van mijn tijd bij Joop van den Ende Theaterproducties.’

'Er is een voortdurende stroom van social content'

Het team neerzetten en meegaan in de bedrijfsstrategie was Ten Tije’s opdracht bij zijn komst. ‘Van oudsher was het team on air gedreven dat communicatie maakte voor de tv-zenders. Maar de vragen van de zender- en marketingmanagers veranderen, want er zijn natuurlijk veel kanalen bijgekomen, zoals digitaal en events.'

Ten Tijes team is nu dagelijks bezig via verschillende kanalen campagnes uit te zetten. ‘Naast campagnes voor de grotere programmatitels is er een voortdurende stroom van social content.’
Bijvoorbeeld bij Say Yes to the Dress Benelux, de lokale vertaling van het wereldwijde succesprogramma met host Randy Fenoli. TLC waagde zich eind vorig jaar aan de Nederlandse versie van het programma en dat was een goede stap. De eerste uitzending haalde de beste kijkcijfers voor TLC Nederland ooit en het werd zelfs een item in het NOS Journaal. ‘Op social was het ook een enorm succes. Het is een dankbare titel, want je kunt er heel veel toffe content omheen maken. TLC heeft ook nog eens boven de 100.000 volgers op Facebook en een ontzettend betrokken fanbase.'
Seizoen 2 van Say Yes to the Dress Benelux is nu in de maak.

'Fans beschouwen TLC als hun beste vriendin'

Voor Discovery is zijn team bezig met nieuwe initiatieven vanuit de pay-off ‘Make Your World Bigger’en voor TLC werkt hij aan een ‘brand refresh’. ‘Dat is meer dan een nieuwe visuele identiteit. De zender bestaat nu vijf jaar en is super succesvol. Nu is er een moment dat we de balans opmaken en kijken hoe we TLC vanuit de merkgedachte nog sterker in de markt kunnen zetten. Het is een onderscheidend merk waarvan uit onderzoek bleek dat fans het beschouwen als ‘hun beste vriendin’. Hoeveel merken kunnen dat zeggen?! Dat moeten we verder uitbouwen en naast de mensen die al van het merk houden ook nieuwe fans aan ons binden.’

'We experimenteren met digitale formats'

De versnippering van het media- en tv-landschap vereist volgens Ten Tije dat Discovery Networks aan de merken moeten blijven bouwen. ‘We hebben onze eigen kanalen waar we heel veel mensen mee bereiken. Daar is natuurlijk een heel spectrum bijgekomen en daar moeten we goed naar kijken. 'Wat kunnen we nog meer doen met onze content?', is een vraag die we onszelf hier dagelijks stellen. En hoe bereiken we naast onze bestaande fans, nieuwe kijkers? Social media zijn belangrijke kanalen en we zien dat onze content het daar heel goed doet. We experimenteren ook met nieuwe digitale formats.' 
Onlangs is de zender begonnen met Schiebiza, dat is shortform content in samenwerking met MyChannels over de Schiedamse tattooshop ‘Stay Classy Tattoo’.'

Voor Discovery beginnen we in mei met D-Tour, onze eerste YouTubeserie waarbij we avonturier Bas Jongerius volgen tijdens zijn avontuur op de fiets naar China.

 

'Ik ben ervan overtuigd dat onze merken in het digitale landschap een sterke plek kunnen innemen. Bij de zender Discovery gaat het om content waar je altijd iets van leert op een leuke manier. Uit recent onderzoek (Foresight Streaming Blauw X 2016) blijkt ook dat jongeren hier een sterke behoefte aan hebben. Ze willen zich blijven ontwikkelen, zijn leergierig en staan ambitieus in het leven.'

'Overigens is het niet zo dat jongeren alleen maar digitaal te bereiken zijn. 80 Procent van de ondervraagde jongeren kijkt nog steeds traditionele tv, wat natuurlijk nieuws is voor ons. Gemiddeld blijkt de verdeling 50 procent lineair en 50 procent non- lineair. We zien dat het werkveld steeds breder wordt, dat maakt het alleen maar leuker. De wisselwerking tussen on air en online gaat steeds beter en makkelijker.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie