Premium

Ondertussen bij The Gardeners

The Gardeners komt met een nieuwe positionering, huisstijl en een nieuw management. Managing director Maira Evers licht de veranderingen toe.

The Gardeners begon in 2009 als ‘online PR-bureau’. Maira Evers had daarvoor onder meer bij het digitale bureau Qi gewerkt, maar ook bij .Bone. Met Daan van Kuijeren met wie ze bij Qi al samenwerkte, begon ze ruim zeven jaar geleden The Gardeners in de Amsterdamse Vondelkerk. Het was toen het partnerbureau van Being There. Beide namen zijn overigens een verwijzing naar de film Being There met Peter Sellers. Van Kuijeren is inmiddels weg bij het bureau dat nu bestaat uit 13 mensen.

De kern was vanaf het begin online PR in combinatie met sociale media. Werd The Gardeners voorheen misschien gezien als sec PR-bureau, het is nu meer dan dat. In de tijd dat grenzen tussen bureaus vervagen (en überhaupt grenzen in het marcomvak) wil The Gardeners zich onderscheiden door storytelling en storybuilding te combineren met elkaar. ‘We bedenken en produceren niet alleen het ‘verhaal’, maar door de sterke roots in PR weten we ook als geen ander het verhaal over de bühne te krijgen. In feite willen we mensen in beweging krijgen. Wij vragen ons altijd af: wordt een concept dat we ontwikkelen of campagne die we maken door consumenten en de pers gedragen? Dat was toen we begonnen al het idee en zo denken wij nog steeds, ook al zijn er grotere mediabudgetten om campagnes te pushen.’


Storytelling en storybuilding
De visie van acht jaar geleden is actueler dan ooit. Consumenten zijn de nieuwe media,  en zij kunnen een merk verder brengen. Van daaruit moet een merk groeien, zegt Evers. ‘Wij geloven daarom ook zo sterk in het samenspel tussen storytelling en storybuilding en niet alleen in storytelling. Als merk bouw je samen met je doelgroep aan je verhaal. De mensen delen dat verhaal sneller als ze er zelf onderdeel van zijn.’

‘Het is heel belangrijk dat wij achter een concept staan. We vragen ons altijd af: als we dit concept lanceren, gaat het dan groeien? Gaan mensen het doorvertellen en met elkaar delen? Voor onze PR mensen is het belangrijk om zonder pijn in hun buik de telefoon op te pakken en media te benaderen. Als het niet goed voelt dan doen we het niet, want dan is het niet het juiste concept.’

Bloemenbureau
Een case waar Evers trots op is: voor Bloemenbureau Holland bedacht The Gardeners het eerste modellenbureau voor planten, met de naam The Plant Agency. Stylisten, redacteuren, journalisten, fotografen en bloggers konden een maand lang de modellen van The Plant Agency kosteloos boeken. Het concept haalde onder meer het NOS Journaal.

Ook media-advies
Omdat The Gardeners hard groeit, zoekt het bureau momenteel onder meer naar versterking op creatie en social media. Evers ziet dat haar bureau eigenlijk steeds meer een creatief bureau wordt. ‘Waarbij wij onze roots zeker niet uit het oog zijn verloren. De PR- en social media tak blijven zeer belangrijk en meestal zijn ze ook een vast onderdeel van de campagne.’

Maar The Gardeners geeft ook media-advies. ‘In deze tijd ontkom je daar niet aan en is het belangrijk om goede kennis hiervan te hebben, om zo een totaalcampagne voor te kunnen stellen aan klanten.’

The Gardeners groeit dus ook in disciplines. ‘Er zijn bijvoorbeeld onlangs mensen aangenomen die bij N=5, Kumpany en DDB hebben gewerkt. We zijn nu met dertien mensen en we verwachten dat dit er volgend jaar weer meer zijn. The Gardeners was een bureau met veel junioren, maar we zijn naar meer ‘medior/senior’ gegaan. Account, creatie en PR/social zijn de drie pijlers en we kijken voortdurend hoe we die disciplines kunnen versterken.’

Nieuwe site en directie
Deze week lanceert The Gardeners die de nieuwe positionering van het bureau ondersteunt. Ook de huisstijl is aangepakt. Met een nieuwe positionering verandert ook het management. Voortaan bestaat het management van The Gardeners uit drie personen, waar Maira Evers voorheen alleen verantwoordelijk was voor het reilen en zeilen van het bureau. Creative Director Kim
Triesscheijn (die nu een jaar werkzaam is bij the Gardeners) en Laura Snapper (CSD, al meer dan vier jaar werkzaam bij the Gardeners) komen naast haar in de directie. Dat geeft Evers meer ruimte om zich met de verdere uitbouw en profilering van The Gardeners bezig te houden.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie