Premium

Onverschilligheid over de nieuwe privacywet tijdens Algemene Mediabeschouwingen

Als minister van data en privacy waarschuwde Tim Geenen (Faktor) de branche dat ze stappen moeten zetten rond de GDPR.

MWG hield vanmiddag op de derde dinsdag in september voor de veertiende keer de Algemene Mediabeschouwingen, voor een volle zaal van bijna tweehonderd aanwezigen. Er waren zoals elk jaar weer drie ministers aangewezen die een stelling verdedigden. 

Dorkas Koenen (Rabobank): 'Één bureau voor één account is niet meer van deze tijd, coalities hebben de toekomst', Bas Korsten (J. Walter Thompson Amsterdam): 'Creatie hoort niet thuis bij een mediabureau, het is het domein van creatieve bureaus' en Tim Geenen (Faktor): 'Is privacy als currency de oplossing voor lokale uitgevers?’ 

Messi en Ronaldo
In feite had Geenen het meest interessante verhaal van de drie. Want heel eerlijk: een reclamebureaudirecteur die vindt dat creatie niet thuis hoort bij een mediabureau, heeft de laatste jaren niet op de veranderingen in de branche gelet. 

Korsten zei dat alleen reclamebureaus de cultuur hebben van creatie en ideeën. Ofwel: ‘Iedereen kan een balletje trappen, maar Messi en Ronaldo doen het net iets beter.’ De oppositie vond het een achterhaalde discussie en in de zaal waren er vraagtekens bij de definitie creatie. 

Jeroen Verkroost (Omnicom Media Group en één van de oppositieleden) zei tegen Korsten: Het voelt wel beetje als de vader die geen controle meer heeft over zijn opgegroeide kind. Sterker nog: je hoopt dat het kind thuis komt, maar dan om voor jou te zorgen.’ 

Poolse landdag
Rabobanks Koenen verdedigde met zijn stelling de pitch die de bank in het voorjaar hield en waarbij voortaan een coalitie van allerlei disciplines de marketingcommunicatie mag ontwikkelen. De pitch had half juni een verrassende uitkomst, want niet één maar twee coalities werden aangewezen  

De oppositie vroeg zich vooral af of een dergelijke coalitie niet voor grote problemen gaat zorgen. ‘Het heeft veel weg van een Poolse landdag en als je tot snelle beslissingen wilt komen, is dat niet bepaald een goed idee’, zei Dave Kroon van SBS. 

Volgens Wouter van der Pauw (Brand New Telly) is een coalitie-idee helemaal niet nieuw. Merken werken volgens hem al jaren zo.

Koenen had ook nieuws. Want het gaat ‘na interne en externe pijn’ goed met de coalitie. Binnenkort zullen we het resultaat zien. De vraag wie de leiding heeft binnen de coalitie drong zich op, maar volgens Koenen is dat uiteraard het merk zelf (Rabobank) met het reclamebureau als voortrekker bij creatie. En dat leidt tot nog een vraag: is dat dan Havas Lemz of Ogilvy & Mather, die nu beiden voor Rabobank werken. Tot die vraag kwam het vanmiddag niet.

Datawet
Tussendoor mocht Frank Volmer het podium betreden als ‘minister van sales’ om het nieuwe salesbeleid van zijn Ster te verdedigen. Dat leidde niet tot scherpe discussie waarop je hoopt. De marktpartijen kijken de kat uit de boom.

Datzelfde geldt voor de reacties op de nieuwe wet die eraan komt: de GDPR (General Data Protection Regulation). Deze Europese privacywet die volgend jaar mei van kracht wordt,  geeft de consument meer privacy rond data. De burger krijgt het recht data in te zien, te kunnen veranderen en te verwijderen. Voor de eerste keer is dat inclusief cookie en IP-adres data. Een van de rechten is ook dat je erover kunt klagen. ‘Dat zal in Nederland wel de populairste regel worden’, grapte Geenen. 

Maar in feite waarschuwde Geenen de branche dat het vijf voor twaalf is. De GDPR kan een enorme impact gaan hebben op de branche. Vooral lokale uitgevers is het vijf voor twaalf. Online groeien ze nu al niet in marktaandeel, terwijl Google en Facebook fluitend overeind blijven. Want, die hebben alles wél op orde, als het gaat om privacy statements et cetera. En zonder profiel heb je sowieso niets aan Facebook. ‘Daarnaast is het heel makkelijk een Admanager campagne in te zetten, terwijl er bij een campagne bij een lokale publisher nogal wat overhead in zit.’, zegt Geenen.

Macht verschuift
Publishers verliezen volgend jaar bij het ingaan van de nieuwe privacywet de macht over data. Die macht verschuift naar de consument.  Privacy als currency zou dan de oplossing kunnen zijn voor lokale uitgevers, stelde Geenen. De lauwe reactie van oppositie (‘geen consument zit te wachten op privacy statements’) en zaal deed vermoeden dat men nog helemaal niet zo bezig is met die GDPR. Moderator Rens de Jong moest zelfs een aantal keer melden dat de wet er toch echt komt en het geen hypothetische situatie is. Dus moeten alle belanghebbenden er nú voor zorgen dat ze hun systemen erop hebben aangepast. 

Nog een tip van Geenen tot slot: ‘Niet zo afgeven op de macht van Google en Facebook. Kijk eens naar wat zij allemaal goed doen en waarom ze zo groot zijn.’ Daar kunnen we veel van leren met zijn allen.
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie