Premium

Ook millennial-man bemoeit zich met interieur

Volgens nieuw brancheonderzoek van BrandDeli bemoeien steeds meer mannen - én kinderen - zich met de inrichting van het huis. En dat heeft implicaties voor adverteerders in die branche.

In de afgelopen twee jaar verhuisde 20% van de Nederlandse bevolking tussen de 20 en 65 jaar. Onder de millennial-doelgroep (20-34 jaar) was het aandeel verhuizers zelfs 42% en 35% van deze groep is van plan om binnen de komende twee jaar te verhuizen. Daarmee is de millennial een zeer interessante doelgroep voor adverteerders. De jonge consument is druk bezig met het samenstellen van het interieur en dat gaat gepaard met veel bezoeken aan meubelwinkels. 

Een paar cijfers over de millennials:
•    55% van de 20-34-jarigen brengt minstens elke zes maanden een bezoek aan een meubelzaak (doelgroep 35-49: 42%, doelgroep 50-65: 28%);
•    29% is van plan om binnen twee jaar de badkamer te vervangen/verbouwen (doelgroep 35-49: 21%, doelgroep 50-65: 20%);
•    63% zegt binnen twee jaar nieuwe meubelen zoals een bank of tafel te gaan kopen (doelgroep 35-49: 53%, doelgroep 50-65: 39%).

Winkelbezoek en inspiratie
De fysieke winkel speelt een belangrijke rol in de huis- en interieurbranche: het is zelfs de belangrijkste bron van inspiratie en de meerderheid van de Nederlandse bevolking doet uitsluitend aankopen in de fysieke winkel. Uitzondering is de subcategorie Huisdecoratie waarin de meeste mensen zowel offline als online aankopen doen.
•    47% blijft op de hoogte van het aanbod in de huis-en interieurbranche door een fysieke winkel te bezoeken;
•    Met 45% is de traditionele folder een goede tweede informatiebron, vooral onder ouderen en vrouwen;
•    Jongeren vertrouwen meer op aanbevelingen van vrienden en familie en doen vaker inspiratie op via sociale media en tv-reclame.

Stereotypen
Veel van de huidige reclame binnen de huis- & interieurbranche is vooral gericht op het vrouwelijke deel van de bevolking, terwijl de traditionele rolverdeling juist op dit terrein vervaagt. Besluitvorming over de inrichting van het huis vindt plaats in overleg, waarbij zelfs de mening van eventuele thuiswonende kinderen wordt gehoord. Kortom, voor adverteerders is het interessant om in hun communicatie niet langer in de traditionele stereotypen te denken en daarmee nieuwe kansen te benutten. 
•    82% van de samenwonende millennial-mannen is (mede)verantwoordelijk voor de inrichting van het huis (doelgroep 35-49: 77%, doelgroep 50-65: 67%) en 25% behoort tot de zogenoemde groep influentials, die regelmatig om interieuradviezen worden gevraagd;
•    Wanneer het gaat om klussen, is 51% van de samenwonende millennial-vrouwen (mede)verantwoordelijk (doelgroep 35-49: 37%, doelgroep 50-65: 26%);
•    89% van de kinderen tussen de 6 en 12 jaar mag meebeslissen over de inrichting van de kamer, en 35% ook over gemeenschappelijke ruimtes.

Ken je doelgroep
Goed inzicht in de wensen van de verschillende doelgroepen helpt om reclame-uitingen relevant te maken voor het hele gezin. Mannen letten op andere aspecten dan vrouwen en jongeren hebben andere prioriteiten dan ouderen. 
•    Bij meubels is prijs doorslaggevend. Jongeren en vrouwen kiezen daarnaast voor looks, terwijl mannen en ouderen eerder kiezen voor kwaliteit
•    Kwaliteit, prijs en comfort zijn de belangrijkste aspecten bij de aankoop van bedden. Jongeren zijn het meest gevoelig voor prijs, terwijl de ouderen eerder kiezen voor kwaliteit.

*Voor het onderzoek is een online survey uitgevoerd onder 1.500 Nederlandse mannen en vrouwen tussen de 20en 65 jaar door onafhankelijk onderzoeksbureau No Ties in opdracht van BrandDeli.


5 TIPS VOOR ADVERTEERDERS 
1 Zorg voor een goede aansluiting op de millennial-doelgroep en richt je op de consument met koopplannen en de trendsetter met invloed; vooral onder 20-34-jarigen is de belangstelling voor de aanschaf van huis- en interieurartikelen groot.
2 Denk buiten de stereotypen en benut de kansen van gerichte en relevante communicatie met nieuwe doelgroepen, want de traditionele rolverdeling verdwijnt.
3 Voeg kidscommunicatie toe aan je marketingmix. De invloed van kinderen op koopbeslissingen rondom huis- en interieurproducten neemt toe. Dit biedt nieuwe activatiemogelijkheden, waarmee kidscommunicatie de sleutel kan zijn tot het gezin(sbudget).
4 Zorg voor traffic naar de winkelvloer en een prettige ervaring voor het hele gezin, want een belangrijke rol blijft weggelegd voor de fysieke winkel. De consument wil bij de aankoop van huis- en interieurartikelen de producteigenschappen vaak eerst zien en voelen.
5 Zorg voor een doelgroepgerichte mediastrategie, deze vergroot de opbrengst van marketinginvesteringen. Naast de fysieke winkel spelen de folder, tv en advies van vrienden en familie een belangrijke rol. 
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie