Premium

'Partijen die unieke data goed inzetten onder GDPR-regels pakken een enorme voorsprong'

Platform161 zorgt dat klanten GDPR-proof zijn. Director of product Themer Abourayan legt uit waarom dat zo belangrijk is voor de branche.

Platform161, het Demand Side Platform waarop klanten volledig geautomatiseerd advertentieruimte kunnen inkopen, presenteerde afgelopen week tijdens Dmexco een relaunch van zijn platform. De komst van de de General Data Protection Regulation (GDPR) was een van de redenen waarom de user interface is vernieuwd.

Themer Abourayan: ‘De user interface kon beter. We wilden het nog visueler en gebruiksvriendelijker maken. We staat er ook om bekend dat we zeer flexibel zijn in het tegemoetkomen aan specifieke wensen van onze buyers en dat we onze systemen aanpassen aan technische vereisten zoals de GDPR. Het mooie aan het nieuwe platform is dat hij nu nog meer te customizen is en klanten zelf in control zijn over hun eigen data, wat ze ermee doen, maar ook hoe die uit het platform gehaald kunnen worden. En door gebruik te maken van een API (een set aan definities waarmee softwareprogramma's onderling kunnen communiceren) zijn ze ook in staat hun eigen lagen van security over de technologie leggen.’

Advocaat
De GDPR die volgend jaar ingaat (25 mei 2018) en de vervanger is van de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) kan een enorme impact hebben op de branche. De wet geeft de consument meer privacy rond data. Hiermee is de GDPR relevant voor alle bedrijven en organisaties die persoonlijke gegevens van inwoners van de EU verzamelen, verwerken en gebruiken en dus zeker ook voor marketeers. Iedereen moet passende maatregelen nemen. Abourayan: ‘Het grootste effect op het vak is dat de burger meer rechten krijgt om data die bedrijven over ze hebben in te zien, te kunnen veranderen en te verwijderen. Voor de eerste keer is dat inclusief cookie en IP-adres data. 

De GDPR is complex. ‘Je hebt een goed advocaat of compliance officer nodig die gespecialiseerd is in het onderwerp om je te vertellen wat je precies moet doen en wat niet. Als je daar zelf mee aan de haal gaat, dan is de kans groter dat je fouten maakt. Het belangrijkste is de voorbereiding. Zorg dat je een verhaal paraat heby dat klopt. Als iemand je vraagt hoe iets zit, dan moet je meteen kunnen antwoorden en dat ook helder kunnen beargumenteren. Vervolgens moet je het ook kunnen overhandigen. Naast dataopslag dien je ook data te kunnen meegeven.’

Klein mediabureau of grote verzekeraar
Het is niet de eerste keer dat Platform 161 voorloper is en haar techniek aanpast op ontwikkelingen als deze. Zo heeft het bedrijf rond de introductie van de cookiewet zich ook al gespecialiseerd in de problematiek, zodat het bedrijf zijn klanten nu goed kan voorlichten over GDPR. ‘Ik vind dat we als bedrijf, dat data als specialisme heeft, die verantwoordelijkheid hebben. Direct inspelen op dergelijke veranderingen als de cookiewet, GDPR, maar ook zaken als fraude horen bij onze bedrijfsfilosofie.’

In de klantenkring zijn er nogal wat verschillen als het gaat om de kennis van GDPR. ‘Er zijn klanten die er niets over weten, maar er zijn er ook die al op eigen houtje mee aan de slag zijn gegaan. Voor een klein mediabureau in Nederland is het een heel ander verhaal dan voor een grote verzekeraar, die sowieso al met veel gevoelige data omgaat. Dan heb ik het alleen nog maar over Nederland.’ 

Is er reden voor ongerustheid? Abourayan denkt dat het meevalt. ‘Als je je aan de regels houdt, kun je de dingen die je nu doet blijven doen. Je kunt informatie over data aanpassen. Van veel dingen wordt verondersteld dat ze een persoonsgegeven zijn, bijvoorbeeld een cookie. Alles wat er aan een cookie hangt moet je inzichtelijk maken of kunnen verwijderen. Dat is op zich relatief makkelijk te doen.’

Kansen
Kansen liggen er ook, vooral voor partijen die ‘op grote bergen data zitten’. ‘Als ze die unieke data correct kunnen inzetten onder de GDPR-regels, dan nemen ze een enorme voorsprong. Als je afhankelijk bent van data van derden, dan kan het wel een probleem zijn. Want wie zegt dat die ‘derden’ wel de GDPR-richtlijnen hebben gevolgd?’

Een ander punt kan de afwachtende houding in de branche zijn. Abourayan ziet dat best veel betrokkenen een houding hebben van ‘we moeten het allemaal maar eens zien’. 
De vraag is of een autoriteit echt onderzoek gaat doen en partijen die zich niet aan de regels houden beboet. ‘Maar wij vinden dat je er nú mee aan de slag moet. De ePrivacy Verordening komt er straks ook aan. Daarin wordt de inzet van verschillende marketingkanalen zoals e-mail, cookies en telemarketing, et cetera vastgelegd. De Europese Commissie heeft het zeer ambitieuze plan opgevat om ook de ePrivacy Verordening vanaf 25 mei 2018 toe te passen, tegelijk met de GDPR. Maar dit wetsvoorstel moet nog langs het Europees Parlement en de Raad van Ministers. Het is daarom de vraag of die deadline gehaald gaat worden. Desondanks zou het heel naïef zijn om het af te wachten. Straks krijg je ineens wél een boete en je weet ook niet hoe hoog die is. Als je in een keer moet bijsturen, ben je gezien.’

Programmatic tv
Een voorsprong hebben, niet afwachten. Het kan je belangrijke voordelen opleveren. Abourayan verwijst naar de ontwikkeling van programmatic tv, waar Platform161 bovenop zit. ‘We staan aan de vooravond van een doorbraak.’ 
Zijn advies aan partijen die daarbij betrokken zijn, is daar voorloper in te zijn. ‘Er komt straks in Nederland wel een tv-partij die zegt: laten we gewoon beginnen en adverteerders overtuigen dat het voordelen heeft. Als je voorop loopt, heb je het voordeel dat je invloed kunt uitoefenen op hoe de techniek zich gaat ontwikkelen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie