'Social' werknemers zijn belangrijker voor PR dan bedrijven zelf

10 keer meer volgers en een veel hoger engagement

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

&;Medewerkers die &;social&; publiceren zijn belangrijker voor de PR dan de communicatie van bedrijven zelf op sociale media. Dat schrijft Daniel Roth, executive editor van LinkedIn, in een artikel op .

Terwijl bedrijven zich de afgelopen jaren hebben gestort op het verhogen van het aantal volgers, hebben hun werknemers hetzelfde gedaan, maar op veel grotere schaal, aldus Roth.

Volgens de gegevens van LinkedIn hebben werknemers 10 keer meer ‘social’ volgers dan hun bedrijf. Bovendien is er een veel hoger engagement. Werknemers zijn verantwoordelijk voor 20% van de views, likes, reacties en shares op content.

Stimuleren en helpen

Roth: ‘De bedrijven die het het beste doen op sociale media stimuleren hun medewerkers om berichten te posten, helpen ze bij het schrijven ervan, doen suggesties voor content en ze cureren en delen posts van hun medewerkers.’  

Roth noemt als voorbeeld Dell, dat 43 werknemers heeft aangetrokken, van inhoudelijk deskundigen  tot managers, die regelmatig bijdragen plaatsen op LinkedIn en SlideShare. In plaats van ze een script te geven waarover en hoe – in welke taal -  ze moeten publiceren gaf Dell ze slechts de opdracht mee te schrijven over wat ze zelf belangrijk vinden.

Persoonlijk mengt met zakelijk

Zo schreef marketing-directeur Kevin Green kort nadat zijn vader overleed aan Parkinson een post over de levens- en business-lessen die hij leerde van zijn vaders dood. In een paar weken tijd werd het meer dan 200 duizend gelezen met een hoge betrokkenheid van lezers die tal van vragen aan Green stelden.

Koudwatervrees

Roth ziet dat bedrijven ook nog koudwatervrees hebben om hun werknemers zoveel communicatievrijheid te geven, uit angst dat die de fout in gaan of onder vuur komen te liggen. Volgens hem kunnen bedrijven zich beter zorgen maken over twee andere punten:

1. Goede medewerkers die het bedrijf verlaten omdat ze een groter podium willen voor hun kennis dan de onderneming biedt, en
2. Klanten en potentiële werknemers die niet begrijpen wat een onderneming nu precies doet.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie