Premium

'Tv-branche is al verder dan GroupM signaleert'

Volgens GroupM gaan sommige ontwikkelingen in tv en online video niet snel genoeg. Screenforce-directeur Michel van der Voort wil één en ander nuanceren.

Volgens Remon Buter moeten er in Nederland snel stappen worden gemaakt als het gaat om één marktcurrency, samenwerking op het gebied van data en investeringen in technologie, zoals in dit artikel te lezen is.
Screenforce-directeur Michel van der Voort haakt er op in en wil laten zien dat de tv-branche wel degelijk haast maakt met een aantal zaken.

1 Opname VOD platforms als Neftlix en Youtube in SKO om zo tot één marktcurrency te komen
Van der Voort: ‘Sinds de start van het online video onderzoek van Stichting Kijkonderzoek (SKO) zijn we al in gesprek met genoemde partijen. Om uiteenlopende redenen willen zij niet deelnemen in een JIC (Joint Industry Committee) onderzoek. 
We doen op dit moment pogingen om met Wakoopa-software inzicht te krijgen in de kijktijd op deze platforms, maar deze oplossing is nog ver van ideaal. De content van YouTube, Netflix en Facebook moet getagd worden. Pas dan kunnen we goed meten. Juist de inkopende partijen kunnen deze wens kracht bijzetten bij de wereldwijde spelers.’
 
2 Een hybribe vorm als van Hulu zou ook in NL interessant kunnen zijn
‘Een dergelijke situatie kennen wij ook al in Nederland. Via de individuele merken Kijk, Uitzending Gemist en RTL XL bieden wij AVOD aan (Advertising funded VOD) en via NLZiet SVOD (subscription based VOD). 
Punt van aandacht voor een doorgroei van NLZiet is wel dat die het zenderaanbod moet verruimen. De lokale spelers moet hierin sneller samenwerken. Dat punt van zorg deel ik met Remon. 

Naast deze twee vormen van premium content kennen we dan nog de content die broadcasters aanbieden via de socialemediaplatforms als Facebook, YouTube en Instagram. Kortom, er is geen platform te bedenken waar de broadcasters niet actief op zijn met hun content en met hun talent.’
 
3 Investeringen in technologie
‘Broadcasters investeren al fiks in het online speelveld. Denk aan de overnames die RTL Group de afgelopen jaren deed van onder meer SpotX, Smartclip, Divimove en StukTV. Of de recente lancering van de nieuwe National Geographic society met daarin content uit NG magazine en NG channels. En niet te vergeten de investeringen van Fox Sports in de backbone, wat dit seizoen resulteerde in een recordaantal abonnees en kijkers.  

De grote investering die ons nog wacht is die in addressable tv via de kabel. Hiervoor moeten wij een beroep doen op de overheid om een goede privacyregeling mogelijk te maken, zodat kabelbedrijven ons de data kunnen leveren die we nodig hebben.’
 
4 Samenwerking op het gebied van data, verbeterde accountability en transparantie
‘Dit hebben we voor ogen met het SKO online onderzoek in samenwerking met Vinex. De komende jaren willen we dat verder uitbreiden. Geen black box maar een glass box een safe harbour. Alle content en advertising taggen en meten in een online panel om naast de bestaande online censusdata ook goede panel-profieldata te kunnen ontwikkelen. 

Maar om dit in de markt te zetten hebben we juist ook support vanuit die markt nodig. Natuurlijk, we beginnen met alleen maar de lokale zenders en uitgevers om iets neer te zetten waar ook de internationale publisers bij aan moeten schuiven. Één currency!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie