Premium

Waarom ze bij Digital Natives niet bang zijn voor miskleunen

Carrièrepad? Niks daarvan, gewoon gelijk beginnen. Zoals Sander van der Vliet en Erik de Vreede van Digital Natives. Serie: Uit de schoolbanken #2

Tekst: Gijs de Swarte, Foto: Michel Porro (staand links Erik de Vreede, staand rechts Sander van der Vliet)

‘Ja, je kunt zeggen dat het snel is gegaan’, zegt Sander van der Vliet (33), medeoprichter en chief technical officer van Digital Natives. ‘Maar wij bouwden al websites toen we vijftien waren. Dat is wel een basis voor onze groei gebleken.’ 

Digital Natives is gevestigd in de toren van wat eens een kerk was in het snel hipper en duurder wordende Amsterdam-Oost. Digital strategy chief Erik de Vreede (33) had al eerder een websitebureautje en werkte vaak samen met Van der Vliet.

Toen De Vreede’s oorspronkelijke partner vertrok, ging hij met Van der Vliet verder. Nu leveren ze ‘digitale platforms en diensten’ en groeiden daarmee in dik drie jaar naar vijftien man personeel en prestigieuze klanten als Vrij Nederland, Spaces, Voordekunst en Regio Bank. 

‘Mensen uit je netwerk voor wie je al jaren werkt, gaan verantwoordelijke posities innemen’, zegt De Vreede. ‘Op een gegeven moment willen ze verder dan die “best wel leuke website”. Omdat je er zelf middenin staat, kun je aardig overzien wat er technologisch allemaal mogelijk is, wat de markt vraagt en wat dus voor hen de aangewezen weg is.

Die positie hebben we eigenlijk vrij natuurlijk ingenomen en dat verklaart voor een deel ook de progressie.’ 

Als voorbeeld noemen ze het prijswinnende . Het is een site waarop iedereen die kunstproject van de grond wil tillen een crowdfunding-actie kan starten. De Vreede: ‘Van aanmelden, contract ondertekenen, tot chatgeholpen een pagina en een socialemedia­campagne opzetten, die hele reis wordt door het platform gefaciliteerd.

En natuurlijk ook de reis van de donateur, die minstens zo veelomvattend is en toegankelijk moet zijn. Het is techniek, psychologie, vormgeving, marketing. Je wordt als bezoeker geleid, begeleid, geholpen - en elke digitale vorm van communicatie kan daarbij een rol spelen.’ 

Strategische samenwerking
Daarbij is volgens De Vreede en Van der Vliet zo’n platform ‘nooit af’. De illustreert dat bij uitstek. Van der Vliet: ‘De onlinesituatie verandert ­voortdurend. Een vraag die bijvoorbeeld voorbijkwam: wordt er meer gelezen als het artikel online te koop is in een Blendle- omgeving of in een Vrij Nederland-omgeving?

Dat meten we tot in detail, we ontwikkelen een oplossing op basis waarvan we de site aanpassen, waarna we weer meten wat het beste werkt, en zo verder.’
 
Wat ook vaak gebeurt is dat een lezer op Facebook zit en vandaar doorklikt naar een artikel op de Vrij Nederland­-site. De belevingswereld zit dan bij Facebook; heeft de lezer het artikel gezien, gaat hij weer terug naar Facebook.

Oplossing: zorg ervoor dat je bij het bewuste artikel meteen ook een groter aanbod Vrij Nederland-artikelen te zien krijgt. Door deze aanpak is het aantal door Facebook-bezoekers gelezen Vrij Nederland-artikelen bijna verdubbeld.

‘Dat alles betekent nauwe strategische samenwerking met de klant’, vervolgt Van der Vliet. ‘Samen blijven kijken hoe het beter kan, blijven testen, dat is wat de markt wil.’

Geen blauwdruk
Voor de bureauvorm van Digital Natives bestond geen blauwdruk, zegt De Vreede. ‘Je bent voortdurend bezig te kijken of je goed zit. Wat helpt is dat er vrijwel vanzelf mentoren voorbijkomen, of je ze nou echt zo noemt of niet; mensen van wie je veel leert door met ze samen te werken.’ 

Daarnaast is inmiddels zo’n beetje alles online te lezen en dat doen zowel Van der Vliet als De Vreede gedreven. ‘Het internet is toch echt een begenadigd leermeester, wat je ook doet’, zegt De Vreede. ‘Of het nu gaat over de vraag hoe je met een multinational communiceert of wat de beste koffieautomaat is.

Neem de Google Design Sprint; hoe je zonder ellelange vergaderingen in vijf dagen kunt bewegen van een idee naar een getest en door de klant goedgekeurd digitaal product. Zo online te vinden. Nu is dat een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering.’

Trial and error-mentaliteit
Het belangrijkste voor de opbouw van een bureau is, vinden beiden, een ‘trial and error’ mentaliteit. De Vreede is er open over. ‘Je moet ernaast durven zitten. We hebben weleens geprobeerd richting een full-service online marketingbureau te gaan.

Dat is een hele onderneming, dus dat kon er niet bij. Ander voorbeeld: wil je snel groeien dan moet dat bovenop het organische proces. Ons idee: begin een cold ­calling salesteam. Kansloos. Daarvoor is wat we doen te complex, te persoonlijk en te veel afhankelijk van samenwerking met de klant.’

Misgeschoten maar toch meegenomen, is het Digital Natives-adagium dan. Van der Vliet: ‘Mensen vragen ons vaak: wat zijn online de nieuwste trends? Iedereen kan wel wat noemen, en je kunt het zelfs meten, maar de echte vraag is: hoe snel kun je verandering implementeren in je bedrijfsvoering?

Dat, zo heb ik geleerd, is cruciaal in de onlinewereld. Het is essentieel in de marketingcommunicatie en als het om ondernemen gaat in het algemeen. Het klinkt wat hyper misschien, maar “de erkende trend” biedt geen houvast meer. Je moet mee durven gaan met mogelijke mogelijkheden.

En dan kleun je weleens mis. Daar moet je dan uit leren en er verder niet bij stilstaan.’

OVER DIGITAL NATIVES

Sander van der Vliet en Erik de Vreede begonnen Digital Natives in 2013. Het digitaal bureau telt inmiddels 15 medewerkers en realiseert een omzet van 1,2 miljoen euro. Tot de klanten behoren Vrij Nederland, RegioBank, Voordekunst en Spaces.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie