‘We hebben een heel andere manier van werken nodig’

Roel de Vries (CMO Nissan) over de grootste uitdagingen voor het merk Nissan.

Hét Grote Marketing Congres, het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, staat dit jaar in het teken van Marketing in the Fastlane. Een van de key note sprekers is Roel de Vries, global CMO Nissan. Hoe zorgt hij ervoor dat het merk Nissan voorop blijft lopen? Marketingonline stelde hem drie vragen.

Wat is op dit moment de grootste &;uitdaging&; voor het merk Nissan?

De Vries: ‘Hoewel er nog steeds groei is in de auto-industrie, blijft de concurrentie en marktagressiviteit groeien. Voor een bedrijf dat over de hele wereld concurreert, is het belangrijk om met de markt mee te groeien terwijl sterke winstgevendheid gewaarborgd blijft. Het belangrijkste voor het merk Nissan is om ons te blijven differentiëren als een merk dat voorop loopt in technologie en meespeelt in het ontwikkelen van de toekomst van de mobiliteit.’

En voor de marketingorganisatie?     

‘De marketingorganisatie heeft een belangrijke taak om zowel intern als extern het merk tot leven te laten komen. Het op elkaar afstemmen van deze twee en er voor te zorgen dat van product en technologie ontwikkeling tot en met communicatie er consistentie is, is een van de grootste uitdagingen. Op het gebied van marketingcommunicatie is de belangrijkste uitdaging om mensen te bereiken in een wereld waar dit steeds gecompliceerder wordt. Data en technologie maken steeds meer mogelijk maar de marketingwereld heeft nog een lange weg te gaan om hier meer om te gaan.’

Het thema van het grote marketingcongres is &;marketing in "the fastlane". Hoe zorg je dat je voorop blijft lopen, zowel qua brand als intern?

‘Het belangrijkste is mindset en het opzetten van structuren en processen die "fast" mogelijk maken. We zijn druk bezig om zowel de marketingorganisaties en de agency-netwerken om te bouwen tot meer geïntegreerde, data-gedreven teams die sneller kunnen reageren op wat de markt van ons verwacht. We hebben een heel andere manier van werken nodig en er staat veel op het spel. In mijn opinie zitten we midden in een van de belangrijkste transformaties van de marketingindustrie. Fascinerend en spannend. De grote vraag is hoe je 1:1 marketing op schaal kunt doen en tegelijkertijd je merk voldoende bekendheid en status geeft.’

Onder andere  Robert Bohemen (CMO Blokker), Hanneke Faber (CCO Ahold), Roel de Vries global CMO Nissan) en Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely) zijn key notes op Het Grote Marketing Congres. Dagvoorzitter is Jort Kelder. . Abonnees van Tijdschrift voor Marketing, Adformatie en Communicatie ontvangen .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie