Het is een bekend gegeven dat de reclame- en communicatiebranche zo ongeveer de meeste vakprijzen van alle branches heeft. In hoeverre draagt dit bij aan effectiviteit en wanneer werkt het juist averechts?
In de dagelijkse praktijk maak ik vaak mee dat door de snelle doorlooptijd van projecten er steeds minder tijd wordt besteed aan een goede briefing. Dit gaat natuurlijk ten koste van de kwaliteit van het eindproduct. Daarom hier in het kort de belangrijkste onderdelen van de briefing voor een freelance copywriter op een rij.
Er wordt regelmatig gediscussieerd over de al dan niet gelijke kansen voor vrouwen op de arbeidsmarkt. Maar het lijkt alsof de communicatiebranche het goede voorbeeld geeft. Let wel: deze conlusie baseer ik puur op eigen observatie en niet op wetenschappelijk onderzoek.
Iedereen heeft een mening. Zeker in de communicatiebranche. Zowel aan bureauzijde als aan klantzijde. Aangezien communicatieadviesbureaus juist worden ingeschakeld om advies te geven, kan dit soms tot wrijving leiden. Hoe ga je daarmee om?
Op mijn weblog vond vorige week een heftige discussie plaats over het al dan niet verdwijnen van de reclamegoeroe. Aanleiding was een bloglezer die me vroeg wat mijn mening over het onderwerp was. Maar nu ben ik benieuwd: wat vinden jullie?
Vanmorgen had ik een discussie met een klant over de invulling van een website. Enerzijds wilde zij graag een tekst die zo algemeen mogelijk was, zodat het zo veel mogelijk potentiële klanten aansprak. Maar anderzijds had ze ook zeer specifieke en persoonlijke ideeën over de invulling, die juist weer doelgroepselecterend konden werken. Wat is nu de beste manier?
Gisteren mailde iemand me om advies te vragen over corporate blogging. De bloggers hadden namelijk nog niet zo veel ervaring en wilden graag wat tips. Zelf kwam ik niet verder dan een handjevol basisregels. Wie vult aan?
De hele wereld hangt aan elkaar van compromissen. In ons werk is dat niet anders. Iedereen wil immers een eigen draai geven aan een plan of concept. En dat terwijl het eindresultaat er vaak niet beter door wordt...
Als communicatieprofessionals weten we precies hoe reclame werkt. Maar betekent dit dat we er niet vatbaar voor zijn? Ik denk het niet.
"Deze shampoo is gemaakt van unieke ingrediënten!", "Maak nu kans op een uniek DVD-pakket!" en ga zo maar door. Het woord uniek heeft zijn inhoud verloren. En daar is de reclamebranche voor een groot deel schuldig aan.