Marketing Technology

10 top design trends die het aanzien van het web gaan bepalen

Ate van der Meer, blogger | 23 november 2015, 12:00

Webdesign die een bijdrage levert aan het verbeteren van prestaties zal het meest populair zijn in 2016.

2015 loopt geleidelijk op z&;n einde en 2016 gloort aan de horizon. Wat zijn de webdesign trends voor het komende jaar? 

Hieronder de tien top design trends die wij in 2016 vaker zullen zien.

1. Mobiele optimalisatie en responsive webdesign

Met het alsmaar groeiende aantal smartphones en het toenemende multiscreen gebruik, is het zal een naadloze ervaring voor de gebruiker, ongeacht het apparaat dat hij gebruikt, de hoogste prioriteit blijven. Responsive design is de ruggengraat van het moderne webdesign en dit zal het ook voor een lange tijd blijven.

Als een website Google&;s mobiel-vriendelijk-test niet doorstaat, zal zijn positie in de Google zoekmachine rankings afnemen, waardoor er minder verkeer naar de betreffende website komt wat weer zal resulteren in minder leads en sales.

2. UX design rocks

UX design kan een merk maken of breken. Een positieve gebruikerservaring stelt gebruikers tevreden en het is een feit dat mensen positieve ervaringen sneller delen met vrienden en familie. Dit verbetert het imago van het merk. Een slecht UX design daarentegen wekt irritatie bij de gebruiker. De negatieve indruk die hierdoor ontstaat, straalt af op het merk. In een sterk concurrerende markt is het noodzakelijk om de aandacht van gebruikers vast te houden, bevindingen te monitoren en de UX continu te optimaliseren.

Usability testing om de algemene prestaties van applicaties en websites te controleren, is relatief nieuw. Maar het zal naar verwachting in belang toenemen in 2016.

3. Langer scrollen

Door de snelle opkomst van de smartphone is navigatie op het web verschoven van klikken naar scrollen. Met als gevolg dat gebruikers de content kunnen zien op één pagina. Gebruikers vinden het makkelijker om relevante informatie te vinden door een pagina te scrollen dan te blijven klikken op links of knoppen.

Verticaal scrollen wordt meestal gebruikt om de inhoud van onepage websites en landingspagina&;s te tonen. Maar soms wordt het ook gebruikt bij productoverzichten zoals bij  of zoeken en vinden. Sociale netwerken gebruiken endless or infinite scrollen, waarbij extra content blijft laden wanneer een gebruiker bladert door de pagina.

4. Interactive storytelling

Dat content king is en een goede content strategie het verschil maakt, weten we allemaal. Ook weten we dat de gemiddelde gebruiker snel afgeleid is en niet houdt van lange teksten of zoekplaatjes. Maar niet alle content kan in bullet points, afbeeldingen of animaties worden meegedeeld. Om de aandacht van de gebruiker vast te houden, heb je dus interessante verhalen nodig, aangevuld met afbeeldingen en animaties die je op interactieve en aantrekkelijke wijze dient te presenteren.

Mooie, interactieve en visuele verhalen spreken de gebruiker veel meer aan en maken dat die zich meer betrokken voelt bij de afzender. De perfecte mix van typografie, kleuren, visuals en animaties zal een geweldig verhaal maken voor uw merk. Wij verwachten dat interactieve storytelling een ​​top webdesign trend in 2016 zal zijn.

5. Grote typografie

Typografie is een belangrijk element in website design in 2015 en zal dit ook in 2016 blijven. Headings en typografie worden groter en fraaier, omdat hiermee de herkenbaarheid van het merk wordt versterkt. Dit doordat de aandacht van de bezoeker hier direct naartoe getrokken wordt.

6. Geen grote achtergrondafbeeldingen

Het gebruik van grote achtergrond header beelden is de laatse paar jaar een populaire trend. Deze helpt ongetwijfeld om de aandacht van de bezoeker te trekken, maar het is inmiddels gewoon geworden. Op bijna op elke site zie je een grote achtergrond afbeelding, soms met typografische lagen erover heen. De nieuwigheid en het effect beginnen af te nemen.

Om je te onderscheiden van de massa kun je de grote beelden beter achterwege laten en deze vervangen door grote, aantrekkelijke typografie in de headers. Dit heeft als extra voordeel dat het de snelheid en prestaties van de website verbetert, want grote afbeeldingen verbruiken veel bandbreedte en verhogen de laadtijd, vooral op mobiele apparaten.

7. Minimalistisch design

Veel visuele en interactieve elementen op een website kunnen bezoekers overweldigen. Daarnaast vergt het gebruik van steeds grotere en meer visuele en interactieve elementen veel data. Zeker als sites op niet snel laden op de smartphone, haken mensen af. De trend is je geheel te richten op minimalistisch design en alle storende niet-essentiële elementen te verwijderen.

8. Focus op content

Nu er in de wereld meer smartphones dan tandenborstels zijn, spreekt het voor zich dat de focus in design komt te liggen op mobiel. De nieuwe uitdaging, is slimme beslissingen te nemen over welke elementen te behouden en welke weg te laten, om daarmee een mooie balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet, witruimte en functionaliteit te creëren. Het resultaat: minimalistisch design dat supersnel laadt en waarbij, door de overzichtelijke presentatie van het design en de bijbehorende functionaliteit, de conversie optimaal is.

9. Hoge kwaliteit doelgerichte, professionele fotografie

De kwaliteit van de fotografie is cruciaal voor het succes van een website. De juiste foto&;s maken een groot verschil voor het uiterlijk en de effectiviteit van uw website. Bij het maken van een nieuwe website heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van stockfoto’s of foto&;s die een professionele fotograaf speciaal voor het doel heeft gemaakt.

Hoewel stockfoto’s van hoge kwaliteit, ruim voorhanden en relatief goedkoop zijn, vind je zelden precies wat je zoekt. Daarbij missen ze natuurlijk de persoonlijke touch. Ook anderen kunnen deze stockfoto’s gebruiken, mogelijk zelfs je concurrent. Dit werkt verwarrend en doet afbreuk aan je uitstraling. Ga je voor het inhuren van een professionele fotograaf, dan krijg je hoge kwaliteit fotografie, precies volgens wens. Deze fotografie draagt bij aan uw merk doordat het echt en puur is en passend bij uw merk. Doelgerichte, professionele fotografie geniet dan ook de voorkeur van de meeste merken.

10. Navigation design

Met de komst van mobiele apparaten en responsive webdesign streven designers er naar om elk aspect van een website er geweldig uit te laten zien, ongeacht het apparaat. Navigation design heeft tot doel om een ​​betere gebruikerservaring te bieden.

Flyout/slideout, app-achtige menu’s werden tot nu toe veel gebruikt in apps en bij responsive webdesign op mobiele apparaten met kleinere vensters. Echter, steeds vaker zul je zien dat deze ook gebruikt gaan worden in de hele website, omdat ze een hoop ruimte op het scherm besparen.

Kortom:

Consumenten hebben een scala aan apparaten om uw website te bezoeken en lang niet allemaal beschikken ze over snelle netwerken of onbeperkte data-abonnementen. Om een optimale gebruikerservaring te bieden, dienen designers en engineers daarom nadruk te leggen op het light houden van websites. Bijna alle hierboven genoemde webdesign trends spelen in op dit punt. Er is geen twijfel over mogelijk dat de design trends die een bijdrage leveren aan het verbeteren van prestaties van websites en de laadtijd verkorten, het meest populair zullen zijn in 2016.

Als ik dan even wat reclame mag maken: een goed voorbeeld van een overzichtelijke en schone website is de door ons gebouwde site van , met een mooie balans tussen typografie, visuals, kleurenpalet en witruimte, naast de functionele zoek en boek en andere content onderdelen.

Over de auteur

Ate van der Meer
Ate van der Meer
Partner responsible for marketing & sales @Snakeware, leading Dutch digital agency. Offices in Sneek, Amsterdam, Riga and New York. Lees meer over Ate van der Meer

Reacties op dit artikel (10)

Comment author avatar
Avatar

Bram Verbogt

(23 november 2015, 16:03)
Jammer dat de 10 tips die je hierboven noemt, niet terug te zien zijn in het voorbeeld dat je deelt. Verder helder verhaal.
Avatar

Ate van der Meer

(23 november 2015, 21:54)
@hans

Als je een suggestie hebt van een goed voorbeeld dan voeg ik deze graag toe.
Avatar

Remon Schoot

(24 november 2015, 11:59)
Een hele hoop van deze tips zijn geen trends, maar vereisten. Hiermee ontwierpen we in begin 2015 al.

Lijstjes van trends vind ik ook iets benauwd hebben. Webdesigntrends an sich zijn eigenlijk bijproducten van de creativiteit van designers en hun motivatie om hun doelgroep zo goed mogelijk van dienst te zijn, met de technische mogelijkheden die voorhanden zijn. Met het maken van lijstjes wordt het verhaal wat je vertelt met een website beperkt tot het afvinken van een checklist. Voor mijn gevoel wordt het nu zo neergezet als zijnde "Als je mee wilt gaan in webdesign anno 2016 moet je wel zorgen dat je grote typografie hebt!". Zo vertel je geen verhalen. Zo wordt het niet organisch. Een design is immers het vertalen van een missie en visie tot een tastbaar ontwerp.

Elke missie en visie is anders. Elke organisatie is anders. Als je doelgroep bestaat uit paarden zou je een overweging kunnen maken om geen responsive design neer te zetten. Paarden hebben vaak geen smartphones. Ik bedoel te zeggen dat dit zeer doelgroepafhankelijk is.

Als ik de term "UX Design" hoor, dan gaat mijn Spider Sense ook een beetje tingelen. Als je iets ontwerpt waarbij je NIET nadenkt over de ervaring van je gebruiker, dan ben je een slechte ontwerper vind ik. Dat is hetzelfde als je zegt dat je bedrijf vol zit met professionals. Als dat niet zo is, waarom zou ik je dan überhaupt inhuren? We zetten er gewoon een cool-klinkende Engelse stempel op en noemen onszelf hip en slim.

Designtrends-lijstjes zijn slecht voor design. Dit beperkt het organische verhalen vertellen wat een website hoort te doen.

We willen alles maar in lijstjes en constanten hebben, omdat dat te meten is. Creativiteit en het menselijk brein zijn alles behalve constanten, en zo moeten we het ook zeker niet gaan behandelen. Elke organisatie is anders, elke designer is anders. Laat je niet beperken door constanten, maar ontwerp met een verhaal. Dan komt het design vanzelf.
Avatar

Anonymous

(25 november 2015, 23:04)
@remon

Goede feedback. Design heeft alles te maken met vertalen van missie en visie in het perfecte UX design/interface. Ik wil graag een leidraad gegen die per individueel geval op de juiste manier middels de juiste partner ingevuld wordt.
Avatar

Arjen

(25 november 2015, 23:08)
Heldere uitleg, ik ben benieuwd wat voor nieuwe producties we als BV Nederland neer gaan zetten.
De trend van eigen foto's ipv stockfoto's lijkt me een hele goede weg. Het stelt je instaat een eigen brand identity te creeëren!!!
Avatar

Ate van der Meer

(25 november 2015, 23:13)
@arjen

We willen op een persoonlijke wijze en middels hoogwaardige interacties met echt beeldmateriaal de interacties naar een nieuw niveau tillen.
Avatar

Gosh

(27 november 2015, 17:08)
"We willen op een persoonlijke wijze en middels hoogwaardige interacties met echt beeldmateriaal de interacties naar een nieuw niveau tillen". Wauw, die bewaar ik even
Avatar

Romy Frank

(27 november 2015, 20:43)
Goede lijst, mijn enige vraag is meer is dit gepasseerd op feiten (onderzoek etc) of meer persoonlijke mening? Verder geheel eens met de rest van de comments hieronder.
Avatar

Anonymous

(30 november 2015, 14:52)
Sorry Ate, maar wat wil je nou precies zeggen met "We willen op een persoonlijke wijze en middels hoogwaardige interacties met echt beeldmateriaal de interacties naar een nieuw niveau tillen"?

Als je de bakker op de hoek wilt overtuigen van een bepaalde visie kun je dit misschien als taalgebruik toepassen, maar publiek van de Adformatie prikt hier zo doorheen.
Avatar

nieuwewebsitelatenmaken.nl

(24 december 2015, 2:20)
Persoonlijk ben ik niet zo een fan van de trend van eindeloos scrollen. Geef me maar linkjes.

Gerelateerde items Webdesign UX design

Meer in channel Marketing Technology

Meer in channel MobileMarketing.nl

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs