13 buzz words in Out of Home

Van Haptic/tactile technology tot driverless cars.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: The Workz (Maartje Symons) & Kinetic

Bij alle bijeenkomsten, congressen, seminars en dergelijke, waar ik naar toe ga in het mediavak, valt het op hoeveel Engelse woorden we eigenlijk gebruiken. Hoezeer de Engelse taal geïntegreerd is in ons vakgebied. Het verbaasde me dan ook niet dat er in mijn werk voor Kinetic ook erg veel Engelse termen naar voren kwamen. Daar ben ik ingedoken en die ‘buzz words’ wil graag via deze blog delen.

Er is veel nieuwe, innovatieve technologie in de wereld van out-of-home. Misschien nog niet allemaal doorgebroken, geadopteerd door de massa of omarmd door adverteerders. Soms zijn deze technologieën zelfs alweer verdwenen of is het nog onzeker of het een hype of een trend gaat worden. Feit is wel dat deze ontwikkelingen veel effect hebben op merken en consumenten. Dus ook op het OOH vakgebied. Het is belangrijk dat we de mogelijkheden van deze game changers kennen. En ook de terminologie die daarbij hoort. En laat die nou zo ongeveer allemaal in het Engels zijn... Happy reading!

Allereerst het algemene begrip digital out of home – Digitale schermen zijn in opmars en maken het mogelijk de consument beter bij je boodschap te betrekken en effectiever te communiceren. Digitale schermen maken beweging en animatie mogelijk, en bij een goede integratie wordt een digitale uiting een interactieve boodschap – waardoor de consument zich engaged voelt.  

1. Haptic/tactile technology wordt ook steeds vaker toegepast. Hierbij gaat het om het creëren van digitale ervaringen die we ook echt fysiek kunnen voelen. Interactie tussen mens en apparaat wordt menselijker. Het element gevoel komt erbij kijken. Door middel van vibraties bijvoorbeeld, kan je op relevante momenten het gevoel van een consument heel erg versterken (zoals de serie Homeland deed door via een app 60 verschillende vibraties af te geven waardoor de kijker de impact van een bomexplosie kon ervaren).

2. Het Ultrahaptics device maakt het mogelijk om onzichtbare 3D objecten die in de lucht zweven te voelen zonder speciale handschoenen of kleding. Het geeft pulsen van lucht af op je hand. Als deze pulsen (stootjes lucht) onder bepaalde hoeken en met verschillende snelheden worden afgegeven, kunnen ze het gevoel van aanraking nabootsen.

3 Een mooi voorbeeld van (multi-)sensory technology is het interactieve glas van een Japans whiskymerk. Als je het glas draait, optilt, ronddraait of schuin houdt, dan zorgen de ijsklontjes die erin zitten voor een unieke ervaring door audio en visuele effecten toe te voegen. Het glas laat de gebruiker op die manier whisky ervaren middels het gebruik van 5 zintuigen. De toekomst van winkelen!?

4. En dan de wearables. Deze ontwikkeling komt nog maar langzaam op gang en is nog niet massaal geadopteerd door de consument. Maar de vooruitzichten zijn wel overwegend positief. Een voorbeeld; de Apple Watch. Het is een nieuwe generatie mobile devices die op het lichaam gedragen worden.

Denk hierbij vooral aan de Smartwatch. Maar ook aan smart clothing, jewelry & glasses, health monitors, wearable cameras & activity trackers.

5. Virtual Reality is nog zo’n buzz woord dat je om de oren vliegt. De Oculus Rift is ook een voorbeeld van een wearable, het is een Virtual Reality (VR) device. Deze bril biedt een 3 dimensionaal beeld (je kan 360 graden om je heen kijken) en een engaging experience. Hij laat de wereld heel realistisch zien en het is moeilijk om realiteit van fictie te onderscheiden. Voorspeld wordt dat VR brillen binnen een aantal jaren door de massa geadopteerd zullen zijn.

6. We kunnen hier dan ook de Hololens van Microsoft aanhalen. Dit is een smart helmet. De Hololens plaatst hologrammen in real-life settings. De hologrammen worden gestuurd door bewegingssensoren die ingebouwd zijn in de helm. Google heeft een vergelijkbaar device, Magic Leap.

7. We zien steeds meer toepassingen van haptic technology op het gebied van wearables, touchscreens en VR. De Apple Watch zal bijvoorbeeld de weg kunnen wijzen aan de hand van vibraties, waardoor wearables letterlijk steeds dichter op de huid komen te zitten.

8. En stel je nou eens voor dat de Virtual Reality devices worden gecombineerd met haptic/tactile/sensory technology. Bewegingen kunnen dan heel precies gevolgd worden, zonder tastbare feedback ben je alleen maar in de lucht aan het zwaaien. Maar als je het allemaal combineert, dan krijgt de gebruiker pas echt een volledige ervaring. In de VS wordt momenteel al een pretpark gebouwd waar bezoekers VR brillen en haptische vesten en handschoenen dragen. Hoe meer zintuigen we gebruiken, hoe beter we kunnen communiceren.

9. Dan hebben we ook nog augmented reality. Hiermee wordt digitale informatie toegevoegd aan de waarheid, de realiteit. Augmented betekent in dit geval aangevuld of toegevoegd. Virtuele beelden worden met real-time beelden verenigd. Denk bijvoorbeeld aan een poster die je kunt scannen, waarna extra beeldmateriaal op je telefoon verschijnt.

10. Van Drone technology wordt gezegd dat dit een van de grootste technologische transformaties van ons leven zal zijn. Grote technologie bedrijven zoals Amazon, Facebook en Google investeren allemaal in drones.

Traditioneel zijn drones onbemand, vliegende technologie gebruikt voor militaire doeleinden. De naam ‘drone’ is afgeleid van het Engelse woord voor mannetjesbij, in het Nederlands ook wel dar genoemd. Merken zouden nu gebruik kunnen gaan maken van deze drones voor commerciële doeleinden, door er bijvoorbeeld content mee te creëren of voor location-based advertising.

Een drone kan zelfstandig vliegen of bestuurd worden volgens een voorgeprogrammeerde route.

De afkorting UAV zou je ook tegen kunnen komen - Unmanned Aerial Vehicle.

11. Beacon technology is een technologie die een device een uniek signaal kan laten ontvangen en uitzenden via Bluetooth. Er is hierover veel discussie in de branche. Merken en retailers kunnen op deze manier shoppers individueel bereiken met bijvoorbeeld advertenties en coupons in winkels. Dit kan gevaarlijk zijn, aangezien het ook snel als spam kan worden gezien. Het is heel persoonlijke communicatie en erg belangrijk dat de consument de optie heeft om hier ‘nee’ tegen te zeggen.

Het gaat hierbij om marketing ‘in het moment’. Ook wel glimpse-able of glance-able moments genoemd (korte momenten van naar iets kijken). Die dienen dan als nudge moments (momenten waarop de consument een lichte push krijgt in de juiste richting).

12 NFC (Near Field Communication) is wellicht al beter bekend, maar nog niet helemaal geadopteerd. Het betreft draadloze communicatie tussen elektronische apparaten onderling. De verwachting is dat NFC pas massaal geadopteerd wordt zodra contactloos betalen een vlucht neemt. Vanaf dan zullen consumenten minder huiverig zijn om met ook andere objecten en uitingen te ‘communiceren’ via NFC – of bijvoorbeeld direct producten af te rekenen. Daarmee kan ook in OOH een call to action direct in daadwerkelijke actie worden omgezet.

13. Als afsluiter driverless cars. Google heeft er al een, een zelfrijdende auto. Hier zijn zeer duidelijke implicaties voor outdoor advertising. Als we niet letten op andere rijdende auto’s, waar kijken we dan naar? Rosh Singh, Digital Innovation Director bij Kinetic, voorspelt dat deze technologie realiteit zal zijn over ongeveer 15 jaar.

Het is duidelijk dat er veel gaande is. Veel nieuwe technologieën en innovatie en daarmee ook veel nieuwe Engelse buzz words. Die wij adopteren in ons vakgebied, waar we niet omheen kunnen. In de huidige internationale dynamiek is het goed ons hierin te verdiepen en deze kennis optimaal te benutten. Alle kansen en mogelijkheden te kennen en zo het bereik van jouw boodschap ook te vergroten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie