Premium

3 opvallende branded contentfilms: Fiat, Ikea en Toshiba/Intel

Volgens Dagan Cohen zijn er sinds The Hire van BMW eigenlijk geen goede branded contentfilms meer gemaakt. De volgende 3 komen aardig in de buurt:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Fiat in Funny or Die

Fiat verzamelt op een leuke manier alle vooroordelen die Amerikanen kunnen hebben over Italianen, in een nieuwe branded contentserie op het videokanaal Funny or die. 

De serie dient - anders dan andere adverteerders die het vaak bij 1 branded contentpoging laten- als vervolg op een commercial over een Italiaanse familie, als standaard optie bij je nieuwe Fiat:

werd inmiddels bijna 1,3 miljoen keer bekeken op Youtube.

De branded contentserie bevat 5 afleveringen en gaat over een Amerikaans gezin dat nieuwe buren krijgt, Italianen...  

Funny or Die is een videokanaal dat user generated content combineert met originele content. Bekende Amerikaanse komieken en acteurs plaatsen er ook zelf content. Adverteerders zoals Fiat werken samen met de makers van de komische video’s. Fiat wilde dat de branded content goed tussen alle andere content zou passen, het mocht er niet uitzien als reguliere reclame. De eerste cijfers laten zien dat Fiat op de goede weg zit: 70 procent van de kijkers keek de eerste video helemaal uit, en men besteedde gemiddeld 4 minuten op de Funny of Die-pagina van Fiat. Wellicht een aanwijzing dat de kijkers (delen van) de video vaker dan 1 keer zagen.

Het kanaal Funny or Die is onder andere opgericht door komiek Will Ferrell.

Ikea- easy to assemble

Actrice Illeana Douglas speelt in de webserie Easy to Assemble, een branded contentcampagne van Ikea. De zijn te zien op de (eigendom CBS). In de serie wordt Douglas gevolgd terwijl ze een nieuwe carriere in retail begint, bij Ikea. 

;s Anonymous

Douglas ontving 50.000 dollar om deze serie te maken. Behalve Douglas komen ook acteurs als Jeff Goldblum, Ed Begley Jr. en Tom Arnold voorbij, onder andere in de praatgroep Actors Anonymous, voor acteurs die geen werk meer kunnen vinden. 

Op Youtube is de serie echter nauwelijks opgemerkt. De eerste aflevering is door minder dan 23.000 mensen bekeken, de tweede door minder dan 2000. 

Toshiba en Intel - the power inside

The Power Inside gaat over aliens vermomd als snorren (wenkbrauwen bij vrouwen), die de wereld willen overnemen. Kijkers kunnen er een rol in kunnen spelen: Geinteresseerden .

Weer met een bekende auteur: Harvey Keitel. Volgens adverteerders Toshiba en Intel de eerste interactieve social film, waar het publiek een rol in kan spelen, en kan beslissen wie er uiteindelijk wint.

Voor de liefhebber, de eerste aflevering:

Dagan Cohen () sprak op 24  juni over ontwikkelingen in online video en branded content, op het . Volgens hem is er sinds The Hire van BMW geen enkele branded contentfilm meer gemaakt die net zo goed is. Maar met serieuze budgetten en goede acteurs kom je al een heel eind, zo laten bovenstaande voorbeelden zien. 
Zijn tip voor het aanwezige publiek: ga vooral zelf aan de slag, maak je eigen video&;s en maak ze samen met het publiek. En zorg dat je spraakmakend bent.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie