Axe effect uitgewerkt

Axe stopt met reclamesprookjes en laat meer van het echte leven zien.

Het was een opvallend komen en gaan van reclame-iconen deze week. Eerst de afzwaaiers. Albert-Heijn maakte vorig jaar een afscheidscommercial van tien jaar Harry Piekema reclame. En won daar nu terecht de Gouden Loeki mee. Coca-Cola was ook niet meer zo happy met zijn campagne. En nam na 7 jaar prozacreclame afscheid van het thema ‘Open hapiness’. De frisdrank gaat voortaan voor het kleine plezier.

Alsof dit nog niet genoeg is, stopt Axe vanaf maandag als vrouwenmagneet. De Axe-man moet in zichzelf durven geloven, zonder hulp van buitenaf, zeker niet van een spuitbus. De grote neus van de hoofdpersoon staat het succes bij de vrouwtjes niet in de weg, integendeel. Had ik dat 40 jaar geleden geweten. De nieuwe Axe-man komt uit hetzelfde huis als de net zo imperfecte maar niet minder aantrekkelijke Dove-vrouw. Een happy couple van Unilever. Wat de afzwaaiers AH, Coca-Cola en Axe verder gemeen hebben: ze stoppen met reclamesprookjes en laten meer van het echte leven zien.

Scheiden doet lijden. Maar gelukkig krijgen we er drie vertrouwde reclamehelden voor terug. Zo is Heinekens skileraar Rudi na 14 jaar afwezigheid weer gesignaleerd. Als ware het een gletchermummie ontdooid voor een nieuw reclameoptreden in de ZillertalArena commercial. Een tweede verloren zoon dook op: de Tempo Team uitzendkracht met zijn legendarisch afscheidsspeech ‘Het waren twee fantastische dagen’. En tot slot zoekt visstickfirma Iglo een nieuwe Nederlandse kapitein.

Een warm bad dus met oude, vertrouwde gezichten. Ware het niet dat in Iglo’s functieomschrijving staat dat de kaptein niet meer per se bebaard hoeft te zijn. Dat lijkt met name voor de jonge kijker heel verwarrend. Hoeveel verandering kan de kindergeest na de paarse Piet nog hebben? Nee, geen moderne fratsen voor onze Kaptein Iglo. Zoals een oud zeemanslied zegt: &;Al die willen te kaap&;ren varen, moeten mannen met baarden zijn. Jan, Piet, Joris en Corneel. Die hebben baarden, die hebben baarden&;. Juist in tijden van verandering hebben we recht op een ouderwets feest der herkenning.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie