'Betaalproces in m-Commerce moet worden vereenvoudigd'

8 mcommerce vragen aan Berry de Kort (jMango360).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 2012 besloot JMango360 al haar technologische kennis over het ontwikkelen van apps te verzamelen in een voor iedereen toegankelijk platform. Dit platform is sinds juni van dit jaar live en kent een sterke focus op m-Commerce. Ik interviewde Berry de Kort (CFO) om meer te weten te komen over JMango360 en hun visie op de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van m-Commerce. 

Het JMango360 platform is sinds juni live. Wat houdt het platform precies in?
De Kort: “Het platform stelt eenieder in staat mobiele applicaties te maken, waarbij wij ons onderscheiden door de focus op m-Commerce. Daarmee richten we ons op het MKB. Denk aan webshophouders die hun producten ook via het mobiele kanaal willen verkopen, maar ook restaurants die via een eigen app klanten willen laten reserveren of eten willen laten bestellen inclusief afrekening. Wij bieden onze dienst aan tegen een maandelijks opzegbaar abonnement.”

Steeds meer bedrijven zien dat apps niet altijd het verwachte resultaat opleveren en stappen over naar mobiele websites. Daarnaast is er ook steeds meer fragmentatie van mobiele platformen, hoe zie jij deze ontwikkelingen?
De Kort: “Wij zien deze beweging niet en dit blijkt ook niet uit de statistieken. Het overgrote deel aan mobiele data wordt door apps gegenereerd. Met andere woorden, de consument heeft juist een hele duidelijke voorkeur voor apps. De afgelopen paar jaar zijn er geringe verschuivingen geweest op het gebied van mobiele platforms. De leidende posities zijn nog steeds voor iOS en Android. Wel is er een opvallende stijging van Windows Phones, maar die stijging is relatief ten opzichte van een zeer geringe startbasis.”

Smartphone vs. tablet, welk device is meer geschikt voor online shoppen?
De Kort: “Beide devices zijn geschikt. Uit de statistieken blijkt dat op dit moment de meeste transacties plaatsvinden via tablets. Dit komt met name doordat de meeste webshops nog geen mobiele apps hebben of doordat hun websites niet goed via de mobiel te bekijken zijn. Wat echter ook blijkt is dat het ‘browsen’ veelal start op de smartphone. Dit ‘zoeken’ is een wezenlijk onderdeel van online shoppen, de klant wilt dus ook graag shoppen via de smartphone. Webshops of winkeliers zullen hun klanten daarom ook goed moeten gaan bedienen via het mobiele kanaal.”


Jullie zijn in meerdere landen actief, wat zijn de verschillen op m-Commerce vlak?
De Kort: “Het voornaamste verschil dat we zien, is dat de consument in Azië e-Commerce overslaat en direct voor m-Commerce kiest. Dit wordt vooral ingegeven doordat PC’s en laptops duur zijn en de penetratie van kabel/ADSL veel lager is. Kortom, in Azië wordt het online shoppen meer gedreven vanuit mobiel.”

Als een bedrijf nog niet actief is op mobiel, wat zouden dan de eerste stappen moeten zijn om zich aan te passen aan de groeiende aanwezigheid van consumenten op dit platform?
De Kort: “De eerste stap is om te zorgen dat de onderneming zich goed presenteert via de mobiele browser. Zoekmachines zijn nog altijd een voorname bron voor consumenten om bedrijven te vinden. Indien men ook producten mobiel wil verkopen, dan ligt de keuze om voor een app te kiezen voor de hand, aangezien het check out proces via de mobiele browser er nog steeds voor zorgt dat veel mensen afhaken. In het verleden waren de kosten om mobiele applicaties te (laten) ontwikkelen veelal hoog. Door oplossingen als die van JMango360 is deze drempel veel lager en komt het binnen het bereik van het MKB om producten te verkopen via mobiel.”

Wat maakt mobiel volgens jou verschillend van andere Commerce kanalen?
De Kort: “Het belangrijkste voordeel van mobiel is gemak. Op elk gewenst moment en op elk gewenste locatie kan tot aankoop worden overgegaan. In dat opzicht speelt het in op de ontwikkelingen van onze snelle consumptiemaatschappij.”

Welke consumentengedragingen of -trends binnen mobiel hebben jou verrast? Waarom?
De Kort: “Ik ben niet verrast, maar eerder bevestigd in het geloof dat consumenten de mobiele telefoon als belangrijkste middel zien en gebruiken om informatie in te winnen en indien het hen eenvoudig wordt gemaakt, ook aankopen te doen waarbij de hoogte van deze aankopen almaar stijgt. Waren het vroeger kleine aankopen door middel van betaalde sms’jes, inmiddels zijn transacties van honderden euro’s geen uitzondering meer.”

Wat is volgens jou de grootste uitdaging op het gebied van Mobile Commerce voor 2015 en verder?
De Kort: “Er is een wildgroei aan betalingsvormen aan het ontstaan, waarbij vooral sociale netwerken (gaan) proberen om een stuk van de taart te bemachtigen. Dat is overigens niet noodzakelijkerwijs een goede zaak en dan vooral vanwege de veiligheidsrisico’s. Voor de banken ontstaat de dreiging geminimaliseerd te worden tot het leveren van de infrastructuur, vergelijkbaar als wat met de telco’s is gebeurd. De uitdaging ligt er in om de betalingen via de mobiel dusdanig te vereenvoudigen dat het niet meer slechts betaalproces is, maar dat het een koopproces wordt.”

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie