Branded Content onderscheidt zich met een goed verhaal

Terwijl de SpinAwards-ceremonie in volle gang was, kwamen 50 reclametalenten in Noord bijeen voor een in-house inspiratiesessie van RA*W samen met BrandDeli.

Door: Bart de Bruin

Op de agenda stonden de ins en outs van media-exploitatie, aan de hand van een hele reeks sprekende voorbeelden uit BrandDeli’s eigen portfolio. Naar de Spin Awards geweest? Het lezen van dit artikel wordt jouw inhaalrace.

De exploitant die zich voorbereidt op de toekomst, doet anno 2016 aan research, levert diverse platvormen (van tv tot online) en maakt van een kortstondige samenwerking een heus Brand Partnership. Dit zou zomaar een samenvatting kunnen zijn van waar BrandDeli momenteel mee bezig is.

In de eerste helft van de avond navigeerden Kirby Beckman (Manager Strategy & Creative) en Anouk Last (Senior Accountmanager Brand Partnerships) ons met een inspirerende presentatie door alle BrandDeli labels, waaronder 24Kitchen, Eurosport en MTV. Ook kwamen een aantal cases aan bod, bedacht en geproduceerd door BrandDeli’s Brand Partnerships.

In het tweede deel mochten wij zelf onze handen uit de mouwen steken! We kregen de opdracht om een activatie te ontwikkelen met een voorbereidingstijd van maar liefst één kwartier. Essentieel voor succes tijdens deze race tegen de klok waren de hands-on tips die we eerder die avond ontvingen. Na alle presentaties kregen we nog een welverdiende borrel met prachtig uitzicht over het IJ.

Graag deel ik mijn drie belangrijkste out-takes van de avond bij BrandDeli. Schroom vooral niet ze in je volgende activatie te gebruiken.

1.      Tomorrow is now, Kid

Kinderen hebben de toekomst, maar dat niet alleen. Ze hebben ook een mening. Uit onderzoek (Little Big Influencers, kids 6-13, 2015) blijkt dat vrijwel alle aankoopbeslissingen in een gezin gebeuren in overleg tussen ouders en kind. Uiteraard weegt bij de aanschaf van speelgoed de keuze van het kind het zwaarst (84%). Maar ook bij bijvoorbeeld vakanties (60%) en films (66%) kunnen we de wil van kinderen in alle leeftijdscategorieën indirect terugzien. Houd er bij de bepaling van je doelgroep dus rekening mee dat kinderen een steeds grotere impact hebben op de aankoop van een product. Bij de aanschaf van een auto zelfs nog 28%!

2.      Content overload

Door de exponentiële groei van beschikbare content is er een kloof ontstaan tussen onze aandachtsspanne en de hoeveelheid content die we kunnen en willen consumeren. Mark Schaefer (eigenaar van {grow}, een wereldwijd top 5 businessblog) introduceerde in 2014 reeds de term Content Shock. Hij voorspelde dat contentmarketing een steeds kostbaardere tak van sport zou worden, omdat het aanbod van content de vraag naar content overstijgt. Wanneer er verlies wordt gemaakt op kwantiteit, rest kwaliteit als enige weg naar winst. Zo klinkt het misschien simpel, maar de effort die we moeten verzetten voor kwaliteit wordt groter: Branded Content onderscheid zich met een goed verhaal (Storytelling).

Om de vaak complexe boodschap van je merk goed te laden in een verhaal zijn twee componenten, in deze tijd van content overload, onmisbaar. (1) Emotie versterkt de aandacht en je content wordt daardoor gemakkelijker onthouden. En (2) zorg voor een doelgroep relevante context en verteller. Ook een goed verhaal laat zich niet zonder deze twee componenten vertellen.

3.      Authenticity & Influencers

We weten nu het belang en de essentie van een goed verhaal, maar naast de perfecte verbinding tussen merk en media staat één kenmerk van communicatie bovenaan het wensenlijstje van de consument: authenticiteit. Dit zou dan ook de basis moeten vormen voor de verhalen die merken vertellen. Het gaat hier om de juistheid, oprechtheid en waarheid van de boodschap. Noem het de zuiverheid van je communicatie.

De laatste jaren blijkt dat door de succesvolle opkomst van Influencers zij een steeds grotere rol voor merken gaan spelen. Zij hebben als expert en voorbeeld een grote voorsprong op een traditioneel campagneboegbeeld als het gaat om authenticiteit. Het hebben van een eigen netwerk maakt ze geloofwaardiger en ze bezitten, indien passend gekozen bij het merk, een veel hogere lokale relevantie. Mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd om verhalen van bekenden aan te horen en te delen, dan van bedrijven. Deze zogeheten influencer marketing is een vorm van marketing waarbij marketingactiviteiten worden ingezet om een specifieke groep (bijvoorbeeld kinderen!) te bereiken en activeren.

Meer informatie over RA*W is te vinden op hun site.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie