De 3 belangrijke trends uit Cannes

Dit zijn de belangrijkste trends die ik deze week tijdens het Cannes Lions Festival tegenkwam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Feel-good verhalen

Een zeer belangrijke trend in marketing en advertising (die al geruime tijd gaande is) is het vertellen van "feel good" stories.
Het kwam bijvoorbeld terug in de presentatie van Google&;s Chief Business Officer Nikesh Arora, waarin een geadopteerde Indiaase jongen zijn famillie terug vindt met behulp van Google Maps en een gehandicapt meisje met behulp van Google Glass het weer aandurft om te gaan camperen. Uiteraard allemaal filmisch in beeld gebracht met een echt "feel good" gevoel.
Een presentatie van Beau Lotto, Professor of Neuroscience aan de University College London onderstreepte de trend. Beau Lotto gaf aan dat een positieve boodschap beter wordt onthouden en meer effect heeft dan een negatieve boodschap.

2. Real-time marketing

Een andere belangrijke trend die grote merken als Coca Cola maar ook nieuwe merken als Beats by Dr. Dre veelvuldig inzetten is het "pakken" van live momenten en deze direct gebruiken in hun marketing campagne of guerrilla actie. Zo speelde Beats by Dr. Dre goed in op de rel die Miley Cirus veroorzaakte tijdens de MTV Video Music Awards van 2013, waarna de "Beats Pill" karakters de actie van Miley Cirus in een commercial becomentarieerden.

3. Contextual advertising

De laatste belangrijke trend die samenhangt met de vorige is uiteraard de juiste context.
Marketeers kunnen de mooiste acties bedenken maar als ze niet in de juiste context plaatsvinden dan zal de consument het niet begrijpen en accepteren.

Mooi voorbeeld waar deze drie trends wat mij betreft samen komen is de campagne van Coca Cola rondom het WK in Brazilie.
Coca Cola bedacht de slogan "The World&;s Cup". Omdat het voetbal van iedereen is en de hele wereld er naar kijkt.
1. Feel Good: Coca Cola bracht straat jongeren van over de hele wereld, die nog nooit een vliegtuig van binnen hadden gezien, naar Brazilie voor het WK.
2. Live: Tijdens het WK zit Coca Cola met een (zeer groot) social media team live on site en daarnaast hebben ze 7 camjo groepen van 3-4 Braziliaanse jongeren door het hele land die live reportages uitvoeren.
3. Context: Uiteraard staat alles in het teken van het WK en daarmee in de juiste context

;s Invited -- 2014 FIFA World Cup™

;s en beeldverslagen van het Cannes Lions-festival zijn de lezen en zien in het Dossier. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie