De fietssmurf

Jan-Jelle van Hasselt, blogger | 1 februari 2014, 9:39

Kun je het crowdsourcing noemen? De Openbare bibliotheek van Amsterdam kampt met een groot fietsparkeerprobleem en vraagt om oplossingen. Communicatie en gedrag.

Help de fiets onder de bieb en win vijf honderd euro. De Openbare bibliotheek van Amsterdam beschikt over een riante fietsparkeergarage, maar heel veel mensen zetten hun fiets gewoon boven de grond neer, op het pleintje voor de ingang. En dat leidt tot een ware fietsenjungle, zeker als het hard waait op het Oosterdok, want dan is het Domino Day. Maar waar ligt dit nu aan? Natuurlijk laat de gemeente eerst onderzoek uitvoeren door het eigen onderzoeksbureau O+S.  Ruim de helft van de ondervraagden had de fiets of scooter in de ondergrondse garage gezet. 60% van hen vanwege de veiligheid. Mensen die op straat parkeerden vonden dat sneller en gemakkelijker. Een kwart zou de fiets wel in de garage zetten als hij een boete riskeerde. Een derde wist niet van het bestaan van de garage.

Communicatiecase! Was mijn eerste reactie. Wat een mooie situatie om het in ons vak zo actuele thema van manieren van gedragsbeinvloeding op los te laten. Hoe &;ontautomatiseer&; je het gedrag van de fietser? Die eigenlijk alleen maar op de automatische piloot denkend aan het naderend bezoek van de bibliotheek (wat ging ik daar ook al weer doen, wie ga ik tegenkomen, welk boek wilde ik gaan vinden) zijn of haar fiets snel op slot zet om naar de ingang te sprinten. Cialdini geeft het antwoord: doorbreken van de routine, door verrassing. Iets anders te laten gebeuren dan normaal. Opeens is daar het hier en nu: en dan moet je toeslaan. Er is een Andere Wereld. En in die Andere Wereld is een fietsparkeerplek waar je veilig, makkelijk, snel en .... gratis je fiets kunt stallen. En als het regent is je zadel toch droog!

Hoe gaan we dat moment van verrassing laten plaatsvinden? Ik bedacht de fietssmurf. Een werkstudent die gehuld is in een Smurfenpak. Onverwacht te voren springt als een fietser aankomt, achterop springt en roept: "Smurf jij je fiets ook ondergronds?". De totaal overrompelde fietser kan maar een ding doen: volgzaam zijn. Andere fietsers zien dit gebeuren, en volgen. En ervaren de voordelen van het overdekt fietsparkeren. De fietssmurf wordt een fenomeen, en al snel worden filmpjes van hilarische ontmoetingen met de fietssmurf viral De social media draaien overuren. En de garage raakt voller en voller.

Natuurlijk moeten we niet alleen dit instrument inzetten. De pijlers &;handhaving&; en &;communicatie&; moeten ook worden ingevuld. Maar de kern van mijn oplossing is dus de fietssmurf.

 

 

Over de auteur

Jan-Jelle van Hasselt

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Cialdini Gedragsbeinvloeding Onderzoek