De volgende Grand Prix door een robot?

De vraag die iedereen in Cannes bezighoudt, hoe ziet het creatieve proces er uit als Artificial Intelligence de overhand neemt?

Door Sophie Benink, Carat

Als Cannes groentje heb ik de afgelopen twee dagen vol verwondering om mij heen gekeken en zoveel mogelijk in me opgenomen. Uiteraard onder begeleiding van een strakke planning, want door het uitgebreide programma zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Wat een overvloed aan kennis en kunde!

Het valt me op dat er zowel in het officiële programma als door de deelnemende organisaties aan Le Croisette veel aandacht wordt besteed aan gender equality in de reclame industrie. Het gesprek van de dag gaat echter over Artificial Intelligence, wat als hype het stokje van Virtual Reality heeft overgenomen. Ik heb me laten vertellen dat je vorig jaar je best moest doen om VR brillen te ontwijken en vind het eigenlijk best jammer dat ik dit jaar nog geen robots tegen het mechanische lijf ben gelopen. Hoe lang zal het nog duren?

Technologie wordt steeds slimmer

Die vraag passeerde ook de revue tijdens de Future Bosses-lunch die de VEA gisteren verzorgde. Waar in voorgaande jaren activiteiten werden georganiseerd voor directeuren, besloot de VEA het dit jaar anders aan te pakken. En weldoor jong talent de kans te geven aan tafel te schuiven met directeuren van de meest toonaangevende bureaus van Nederland. Een initiatief wat RA*W enorm toejuicht – meer kansen creëren voor jong talent is immers de gedachte waaruit RA*W is ontstaan.

Voor de Future Bosses lunch begaven we ons richting de Embassy of Dutch Creativity, waar we na een korte introductie van Dick van der Lecq een aantal stellingen aangereikt kregen. Ook hier kon AI niet ontbreken. Vraag was of de volgende Grand Prix door een robot gemaakt zal zijn. In mijn ogen zal AI nooit menselijke creativiteit en emotie kunnen vervangen. We zullen alleen wel ons best moeten doen om met en naast steeds intelligentere computers te werken. Technologie wordt steeds slimmer en het is aan ons om er klaar voor te zijn hiermee te werken.
 

Techniek is het middel

Ik woonde op dinsdag het seminar van Alex Jenkins (Contagious) en Christopher Follett (SapientRazorfish) bij, die op een heldere en toegankelijke manier hun Cognitive Creativity Playbook presenteerden. Ook zij stelden dat je je baan niet zal kwijtraken aan een computer, maar wel aan iemand die beter is met een computer dan jij. Techniek is het middel, mensen hebben de ideeën.

De transformatie van creativiteit door technologische ontwikkeling creëert overduidelijk een bepaalde spanning onder reclamemakers. Ik ben er van overtuigd dat ik er deze week nog meer over ga horen en zal deze kennis meenemen tijdens toekomstige discussies. Ik wil graag de VEA bedanken voor een informatieve en vooral gezellige middag. Ik kan niet wachten te ontdekken wat de rest van de week voor mij in petto heeft.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie