Dear Chinese customer: here we are!

Binnen nu en 5 jaar zal heel China via haar mobiele telefoon online zijn en is er een shopping power van wereldformaat.

Tekst: Pieter Otten

Binnen B2C Tmall Global bestaat de mogelijkheid om vanuit Nederland de Chinese consument op een relatief eenvoudige manier te bereiken. Door het toepassen van Agile kom je er snel achter wat niet en wel werkt en kan je zaken doen met honderden miljoenen consumenten!

De Chinese online markt:
Met 700 mln internetgebruikers (netizens) is online steeds belangrijker binnen de Chinese samenleving. Naast de stedelijke (urban) Chinezen, krijgen ook steeds meer de zgn. ‘rural areas’ toegang tot internet. Dagelijks wordt er 3,5 uur gekeken op het internet, meer dan 2 x keer zoveel als de Nederlandse gebruiker.

Het aantal online shoppers is zo’n 60% van het aantal internetgebruikers: 374 miljoen. Bijna 90% maakt gebruik van de mobiele telefoon om toegang tot het internet te krijgen.

Binnen 5 jaar zijn ruim 1 miljard potentiële kopers 24/7 te bereiken en kunnen zij op elk moment van de dag een product of dienst bekijken, via blogs en social media ervaringen bekijken en op de koopknop drukken. Meer dan 100 miljoen Chinezen reizen op dit moment al over de hele wereld en zij krijgen een steeds grotere en belangrijke stem binnen de online marktplaats.

Chinese New Year – Thanks Giving
Om een indruk te geven wat de online impact van de 2 belangrijkste dagen binnen China en Amerika zijn, een paar getallen naast elkaar gezet:

Alibaba pakt jaarlijks groots uit met exclusieve deals en betrekt daar zijn internationale partners bij. Daarnaast wil zij boeren op het platteland meer lokale voedingsproducten laten verkopen aan landgenoten in de steden om de rural areas te ondersteunen. Op dit moment genereren de 374 mln online shoppers binnen het retail platform van Alibaba jaarlijks 15 mld orders, 9 mld pakketjes met een GMV (Gross merchandise volume) van $400 mld…..

Chinese online markt: een fantastische mogelijkheid
Alibaba heeft als missie ‘To make it easy to do business anywhere’ and is by far de grootste online retailer binnen China (en de rest van de wereld).

Via het platform TMall Global (Alibaba’s b2c-platform voor westerse merken) heb je de mogelijkheid om rechtstreeks zaken te doen met honderden miljoenen Chinezen. Je hoeft geen juridische entiteit in China te hebben, is de logistiek buiten China te regelen en je kunt de betalingen doen via Alipay.

TMall Global is voor Chinese consumenten hét platform om te winkelen, de nieuwste trends te ontdekken en producten te bekijken. Steeds meer Chinezen hebben geld te besteden en er is vraag naar (statusverhogende) producten uit het westen. Made in Holland&; is een pré, zeker als de producten ook nog eens rechtstreeks verscheept worden vanuit Nederland. Het wekt vertrouwen en Nederlandse teksten geven de Chinezen een gevoel van authenticiteit en echtheid.

Het bekendste voorbeeld is melkpoeder. In 2008 overleden zes tot acht baby’s toen er in Chinees melkpoeder chemicaliën zaten. Sindsdien koopt iedereen die zich dat kan permitteren buitenlandse babymelk: ze kopen geen melkpoeder maar merkpoeder.

Even door de zure appel…
Er een zekere angst om naar China te gaan. Natuurlijk is er een andere cultuur en zijn er de nodige vooroordelen. De webshop moet in het Chinees zijn en let op het kleurgebruik. In tegenstelling tot de Nederlandse online shopper wil de Chinees veel informatie en foto’s zien. Het product moet binnen China geretourneerd kunnen worden en is de klantenservice cruciaal. Via TMall is het nu relatief simpel om vanuit Nederland een testmarkt te ontwikkelen richting de Chinese consument! Maak gebruik van contacten die al zaken doen in China. Je kunt toegang krijgen tot 400 miljoen actieve online kopers….

Branding: doe het wel goed…
We zijn in de tijd van de globale Chinese burger beland: ook zij weten waar Abraham de mosterd haalt. Ook hier geldt dat je als merk of bedrijf vertrouwen moet winnen, onderscheidend vermogen hebben en mensen laten geloven in je merk. Ook Chinezen willen transparantie en servicegerichtheid: maak FANS. Een like of dislike kan echt het verschil van honderdduizenden klanten betekenen! Social Selling en Big data doen de rest. Op deze manier wordt er op social media wereldwijd positief over het merk gesproken en zullen superpromotors je week in, week uit, verdedigen en aanbevelen.

Waar zijn we als Nederlanders groot in geworden? Zo snel mogelijk aan de slag!

 

Pieter Otten is marketing manager, in het verleden onder meer Siemens, BCC, Pharox en Tendris
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie