Deze blog moet je lezen, het is echt disruptive!

Weg met epic, het marketingwoord van 2015 is bekend en heet disruptive.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Oftewel, het ontwrichten van de gevestigde orde.

Bij voorbaat mijn excuses als ik met deze uitverkiezing en vroege bekendmaking spaken steek in de wielen van bestaande marketinglijstjes, maar daarom ben ik dus een disruptive blogger. 

Hoe disruptive is epic nou nog?
Moest in 2014 alles nog epic zijn na de tussen twee vrachtwagens in, dit jaar kan ik geen marketingpresentatie bijwonen zonder dat de term disruptive erin voorkomt. Het is dan ook eerder regel dan uitzondering dat de term wordt benoemd door de grote visionairs.




De term disruptive doet me denken aan de term hipster.
Je moet dus ontwrichten, je moet anders zijn dan de rest, anders overleef je het niet. Kijk maar naar de startups als Airbnb, Uber en WhatsApp. Zij hebben &;disruptive zijn&; uitgevonden. Ze hebben één voor één goed gekeken naar de zwaktes in een bestaande markt en deze met de huidige technologische middelen slim veranderd. Maar ze hebben niet alleen de manier van denken op de kaart gezet, maar ook de term zelf.

Er was in 2015 zelfs een disruptive beurs. Een beurs? Ja zo&;n event met stands en display&;s en bezoekers die dan elke stand langslopen en folders verzamelen. Woow!
Daarom doet het me zelfs denken aan de term hipster. Een gemeenschap van mensen die zich willen afzetten tegen de rest, maar er juist daarom allemaal dezelfde stijl op nahouden. Waardoor ze ook weer eenheidsworst worden. 

De AirBNB van de ....
Er is geen startup die zijn pitch niet begint met "wij zijn de Airbnb/Uber/WhatsApp van de ..... (bepaalde markt)". 
En dat is ook goed, want het geeft een beeld van "aha". Maar is deze term wel terecht (in veel gevallen)? Soms is de startup niet meer dan een marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komt, zonder dat er zelf een product in eigen bezit is. Die uiteraard gebruik maakt van de huidige techniek.

Afgelopen vrijdag zag ik bijvoorbeeld nog zo&;n artikel in het Financieel Dagblad over de "". Heel kort door de bocht was de strekking van het verhaal, makkelijk een betaalbare advocaat vinden die je achteraf ook nog eens kan reviewen. 

Vroeger hadden we nog de ViaVia of de Gouden Gids (B2B) om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Met de komst van internet was dit al snel achterhaalde media, maar sommige startups komen toch wel erg in de buurt van deze gedachtengang, weliswaar op een specifieke markt. Maar dat klinkt natuurlijk niet disruptive genoeg richting de investeerders.

Alhoewel, als je in 2016 je startup pitch begint met "ik ben de Gouden Gids van..." dan heb je wel een disruption te pakken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie