Dit kun je leren van de beste digitale bureaus ter wereld

Marjan Straathof van Dept reisde naar Miami voor de jaarlijkse SoDA-bijeenkomst

Dept is lid van SoDA (Society of Digital Agencies), de vereniging voor de 100 beste digitale bureaus in de wereld. Eén keer per jaar komt het C-level (de chiefs: CEO’s, CFO’s) van deze bureaus bij elkaar. Zij bespreken twee dagen lang hoe je een nóg beter bureau runt. Ik zal jullie niet vervelen met een verhaal over dure auto’s en ice-skating clubs. Belangrijker: wat heb ik geleerd?

Groter-grootst
Uiteraard heb ik tijdens de heenvlucht zo’n 48 keer m'n pitch geoefend. In vier zinnen zelfverzekerd en duidelijk uitleggen wat je bureau doet, wat je zelf doet en waarom dat anders is dan anders. Groter-grootst. De Nederlandse nuchterheid overboord, iedereen executive, strooien met awards, en je werkt gewoon bij het meest awesome bureau in de wereld. So, what about you? Zo’n pitch heeft effect. Hoe vaak ik niet super impressed was van een verhaal, maar er - na een beetje doorvragen - achter kwam dat het bureau helemaal niet zoveel beter was dan alle anderen.

Power to the People
Veel sessies gingen over talentontwikkeling. Ann Ystén van Perfect Fools trapte af met een mooi verhaal over coaching. Hoe vind je de juiste mensen en hoe breng je ze bij elkaar? Volgens Ystén gaat het niet om managen, maar coachen van de mensen om je heen. Actief luisteren. Er ‘zijn’ voor mensen die aan je bureau komen, tijdens de voortgangsgesprekken. Proberen je eigen gedachtes uit te zetten en te luisteren, met alle zintuigen. Door te focussen op sterke punten (voor vijf keer positieve feedback mag je één keer negatieve feedback geven) werk je samen aan een oplossing. Dat werkt, want iedereen die bij een bureau werkt is gewend zelf na te denken, met klanten te communiceren en zelfstandig stappen te zetten om dingen beter te maken.

Verenigde Staten lopen voorop wat betreft M&A’s
Als snelgroeiend bureaunetwerk volgen we uiteraard alles over M&A’s (fusies en acquisities, een manier voor bedrijven om te groeien, red.). Het hoogtepunt van deze trend is in de Verenigde Staten al achter de rug. Veel bureaus zijn inmiddels onderdeel van een groter geheel. Men is ook veel meer gewend om bureaus 'klaar te maken voor verkoop' en te denken aan een succesvolle toekomst na de verkoop.

De moeilijkheden na overname en fusies
Micromanagement, weinig vrijheid en gebrek aan integratie blijken de belangrijkste struikelblokken voor M&A’s. De belangrijkste les is dat je als bureau maar beter kunt accepteren dat dingen gaan veranderen. Richt je aandacht op je eigen mensen en bouw vanuit daar door.

Kleine tip: grote netwerken zijn op zoek naar bureaus die data snappen en weten hoe ze personalisatie in kunnen zetten voor klanten. Dit is zeker weten belangrijk als het om de toekomst van digital agencies gaat. Wie hier nog niet mee bezig is, moet dus aan de bak.

Diversiteit (daar zijn we weer)
Eigenlijk vinden we in Nederland de genderdiscussie al snel een beetje gezeur. Hier is het wel echt een ‘ding’. Natuurlijk weten we het allemaal: teams van mensen die te veel op elkaar lijken zijn minder succesvol (en dan heb ik het niet alleen over sekse). Het probleem is dat het tegenstrijdig voelt om niet voor die sollicitant te kiezen met een culturele fit, maar iemand uit een andere hoek.

Ik zie het zelf binnen ons marketingteam, daar is ineens een hele club vrouwen ontstaan. Bij de meeste bureaus komen er evenveel mannen als vrouwen binnen, maar het lukt nog niet om die trend door te zetten op directieniveau. Concrete tips delen blijkt ingewikkeld, maar het is goed om stil te staan bij vooroordelen en hoe we allemaal - ondanks alle goede bedoelingen - diversiteitsproblemen in stand houden. Of, zoals een man in de zaal roept: ‘Ik snap niet waarom we zo ontzettend geduldig blijven als het om dit onderwerp gaat.’

We doen het zo slecht nog niet
Eigenlijk concludeer ik na drie dagen praten dat we het zo slecht nog niet doen. We zijn allemaal op zoek naar manieren om meer tijd maken voor positionering, marketing, talentontwikkeling. De enorme focus op klanten maakt het niet altijd gemakkelijk om alle goede ideeën in de praktijk te brengen.

De snelheid waarmee we groeien, de zelfsturende teams; het zorgt voor beweging, maar ook dat het niet altijd zo gemakkelijk te ‘managen’ is. Ik citeer: ‘Een cultuur waarin innovatie voorop staat kan niet straightforward zijn, het is altijd een beetje messy.’

Het komt wel goed, zolang we maar blijven leren, samenwerken en focussen op het maken van de mooiste projecten. We zijn immers het meest awesome bureauland ter wereld :)

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie