Dit zijn de digitale thema's van 2017 #4: digital agencies

Dutch Digital Agencies (DDA) vroeg haar leden naar de belangrijkste thema’s voor 2017. Tot het einde van het jaar publiceren we iedere week de leukste quotes.

Wat is de rol van digitale bureaus en hoe kunnen bureaus deze rol zo goed mogelijk vervullen? Het speelveld waarin bureaus zich bevinden is in beweging. Welke kant gaat de adverteerder op en waar bewegen de consultancy clubs zich naartoe?

Waarde toevoegen lijkt de key to success. Zowel voor klanten als voor medewerkers en wees voorbereid op de toekomst.  Maar hoe doe je dat en wat hebben bureaus nodig om te presteren?

Digital agencies

Sebastiaan Bode (Greenberry): “Doordat digitaal steeds dichter tegen de kern van organisaties aan kruipt, zullen digitale bureaus ook steeds vaker betrokken worden bij bedrijfskritische beslissingen. Digitale bureaus zullen niet alleen ondersteunen bij het bepalen welke rol digitaal nu speelt, maar juist ook hoe de toekomst eruit gaat zien en welke digitale producten en services kansrijk zijn. Digitale bureaus zullen een centrale rol spelen bij het ontwikkelen, toetsen en implementeren van toekomstige businessmodellen.”

Marco Groenendijk (iOnline): “Merken en marketeers denken steeds vaker buiten hun grenzen. De rol van digitale bureaus is daarom meer dan ooit gericht op innovatie, waardevermeerdering en intelligentie. De termen ‘data driven marketing’ en ‘business intelligence’ zijn hot topics en het aantal smart en connected devices neemt toe. Om aan de toenemende vraag van intelligentie te voldoen gaan bureaus steeds vaker samenwerken en kiezen voor co-creatie. Hierdoor kan elk bureau zich meer focussen op hun eigen kennisgebied. Daarmee ontstaat automatisch specialisme en meer diepgang, wat nodig is om aan de intelligentienormen die moderne marketing van ons vraagt te kunnen voldoen. Is het einde van het full-service tijdperk hiermee ingeluid? Ik ben benieuwd.”

Marcel van der Heijden (a friend of mine - part of Dept): “Steeds vaker nemen adverteerders weer het heft in eigen handen en nemen een steeds prominentere plek in tijdens het creatie- en productieproces. Is dat erg? Moeten we vrezen voor onze huid? Nope. Het is een gezonde ontwikkeling dat adverteerders hun mensen weer een duidelijke rol in dit proces geven. Het zorgt voor een beter begrip van de werkzaamheden aan beide kanten, verbetert de samenwerking en zorgt uiteindelijk voor een beter eindresultaat. Slimme bureaus passen zich hierop aan, faciliteren hun klanten hierin en zorgen dat zij niet overbodig worden.”

Hans Maltha (Burst): "Ooit liet Adjan Kodde (Mirabeau) mij het plaatje zien dat de markt waarin wij als digitale bureaus opereren ingesloten wordt door de grote IT dienstverleners en de traditionele reclamebureaus. De laatste tijd is daar een derde partij bijgekomen: de consultants. In een rap tempo zijn organisaties als bijvoorbeeld Deloitte, McKinsey, Accenture bezig om zich meer en meer richting digitale bureaus te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat we uit die hoek meer concurrentie kunnen verwachten en dit zal ertoe leiden dat wij met z&;n allen kritisch moeten blijven kijken naar onze toegevoegde waarde en dit vooral ook uitstralen richting de opdrachtgevers."

Marloes Bovée (E-Sites): “Bureaus moeten in 2017 gaan waarmaken wat al een hele tijd geroepen wordt; Data en personalisatie zijn cruciaal en content is king. Het is aan ons om klanten daarin mee te nemen en te begeleiden. Meer dan ooit geldt: als je site/app live staat, begint het pas. Sommige klanten zijn daar al op ingericht, maar veel meer klanten nog niet. Zij beschikken niet over UX designers, A/B-testers, data-analisten en business strategen dus daar kunnen wij als bureaus echt waarde gaan toevoegen!”

Melanie Gorka (Info.nl): “De ondergang van bedrijven die niet meegaan in de digitale transformatie is denk ik niet onmiddellijk een trend, maar ik denk wel dat we zullen zien dat bedrijven die het belang van hun mensen in deze transformatie niet in zien, het niet zullen overleven. van Sharlene McKinnon van ThoughtWorks, laat de verschillende type bedrijven zien die gevaar lopen, en zij geeft goede tips hoe die ondergang te herkennen is.”


The way to work

Edgar Vonk (Info.nl): “De Docker trend zal in 2017 doorzetten. Zowel voor scale-ups als voor ondernemende corporates is het bouwen van een schaalbaar digitaal platform de grote uitdaging. Klein beginnen maar met de potentie om groot te groeien kan alleen maar met een technisch slim schaalbaar platform. Docker is de standaard aan het worden en een goede oplossing om ge-containerde software te bouwen.”

Rory de Graaf (The Valley):  “Design Thinking. Geen nieuwe aanpak, maar wel één die steeds vaker op waarde geschat wordt in de boardroom. Dit jaar zagen we veel lijstjes voorbij komen waarmee men wilde aantonen dat bedrijven die deze methode inzetten, beter presteerde dan hun concurrenten die dit in mindere mate hanteren. Dit zie je ook terug in de overnames door de consultancy bedrijven die design bureaus inlijven om zo meer slagkracht op dit vlak krijgen.”

Paul Manuel (Dept): “Data, creatie en technologie. Geen nieuw rijtje, maar lang toch wel los van elkaar gezien. Andere afdeling, andere mensen, andere belangen, andere agencies. Wil je een rol spelen in het digitale domein dan mag je ze niet los zien. Het zijn deze drie woorden die een heilige eenheid vormen: data, creatie en technologie.”

Henk Haaima (Mirabeau): “Het idee van &;smashable brands’ gaat in 2017 doorzetten in digital design. De Coca Cola fles is volgens merkdeskundige Martin Lindstrom zo ontworpen dat het merk nog steeds herkenbaar is als je de fles kapot gooit en vervolgens een scherf opraapt. Het merk manifesteert zich namelijk niet alleen in het logo maar in de kleur en de dikte van glas, het geluid wanneer je de fles openmaakt en ga zo maar door. Dit is een oproep aan digital designers om multidimensionaal te gaan ontwerpen nu dat dankzij technologische ontwikkelingen steeds meer mogelijk wordt.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie