#Dmexco17: Web 3.0 en de opkomst van human interfaces

Het lijkt erop dat het internet zoals we dat kennen al een ouderwets fenomeen aan het worden is. 

door Coleby Thew

Als het je lukte om je een weg te banen door de glitter en glamour, de gratis swag, alle pennen, stressballen en tasjes met merknamen – dan kon je dit jaar tijdens Dmexco een paar duidelijke trends zien.

Web 3.0
De gebruikelijke thema’s overheersten de agenda. Dan gaat het over artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en hoe deze technologieën zijn verbonden met wat langzamerhand bekendheid krijgt als het web 3.0.

Dit bracht mij bij de vraag: wat betekenen web 3.0 en met name deze technologieën voor hoe wij contact, interactie en verbinding met gebruikers zoeken?

Nu deze technologieën meer volwassen en meer toegepast worden, zien we dat user interfaces steeds natuurlijker menselijke interactie bieden. Die interactie is gebaseerd op de koppeling van de interface met onze zintuigen (VR en immersive experiences) of aan ons mens-zijn (AI, chatbots, voice user interfaces).

De verschuiving naar human interfaces zien we terug in de cijfers van Google. 20% van de zoekopdrachten afgelopen jaar was spraakgestuurd dankzij Siri, Alexa en Google-assistant.

Als je tegenwoordig een vraag stelt via een Voice User Interface of een chatbot, krijg je een goed opgebouwd, bondig antwoord, vaak zelfs met context. Alleen als zo’n service het antwoord niet weet, word je naar het web verwezen. Het lijkt erop dat het internet zoals we dat kennen al een ouderwets fenomeen aan het worden is. 

Human brands
Technologie wordt menselijker en brengt merken dichter bij de mensen. Wat Bonin Bough zei, is waar: we moeten trends herkennen en uitvoeren. Wel wil ik daarbij een kanttekening plaatsen: dat we niet moeten vergeten om af en toe eens een stapje achteruit te zetten en te zorgen dat we de menselijkheid van de gebruiker bewaken, voordat we de technologie vermenselijken.

Als wij merken met mensen willen verbinden via een 'menselijker' platform of interface, moeten we dit foutloos doen. Anders bestaat het risico dat we de gebruiker vervelen. Of nog erger, dat we hem of haar zo frustreren dat hij of zij de technologie links laat liggen.

Het is niet makkelijk om in deze rusteloze tijd, waarin zoveel ontwikkelingen tegeljik strijden om aandacht, mensen aan je te binden. Laten we beginnen met ze te bereiken op die plekken waar ze zich al bevinden, op een manier die hun zintuigen èn hun menselijkheid aanspreekt.

Coleby Thew is creative technologist bij Likefriends

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie