Excuus aan P&G namens alle digitale bureaus

Boudewijn de Jong schrijft een open brief aan P&G.

'U kent mij niet, toch bied ik naar aanleiding van dit bericht graag mijn welgemeende excuses aan. Ik doe dit niet alleen namens mijzelf, maar ook namens alle digitale bureaus die (wel) proberen online impact te realiseren voor adverteerders. Adverteerders als u, die graag willen opvallen en terecht willen komen bij de juiste consumenten. Veel bureaus hebben last van de ‘programmatic piraten’ die zorgen voor een vertekend beeld in de markt.

Een goede keuze van u, om te schrappen in uw uitgaven aan ineffectieve digitale inzet. Waardeloze digitale inzet zou ik het zelfs willen noemen. Ik hoop oprecht dat er veel adverteerders gaan volgen en dat dit zal leiden tot een verandering in de markt. Om wat dit laatste betreft maar direct man en paard te noemen: de programmatic display markt!

Jammer dat u een negatieve ervaring heeft, maar fijn dat u hier open over bent! Laten we hopen dat er meer adverteerders kritisch gaan kijken naar hun digitale inzet. Programmatic is een prima middel om de inkoop te realiseren, maar je slaat de plank mis wanneer je het systeem volledig voor je laat denken. Duidelijke doelen stellen en gezond kritisch zijn is de enige manier om digitale inzet goed te laten renderen!

Overigens moet u ook wel een beetje de hand in eigen boezem steken, want wellicht hadden uw medewerkers kritischer moeten zijn op de digitale inzet en niet alle beloftes van die programmatic piraten als zoete koek moeten slikken.

Wanneer je het zoals P&G moet hebben van de naamsbekendheid van je merkportfolio - de conversie vindt immers in de retail plaats - dan slaat het natuurlijk nergens op dat je honderden miljoenen impressies over duizenden websites verspreidt met een advertentie-formaat van een paar vierkante centimeter. Dit zou je met print toch ook niet doen? Daar denk je toch goed over na, over waar je wel - of niet - wilt adverteren en hoe je de meeste impact kunt maken? Waarom laten zoveel adverteerders dan een ’systeem’ bepalen waar de advertenties worden getoond en nemen ze het voor lief dat een groot gedeelte hiervan waste is?

Het probleem is dat deze campagnes worden gemanaged door 'techneuten' die de doelstelling niet kunnen vertalen naar een effectieve campagne. Zij staren zich blind op micro-management, maar zien niet het grotere geheel. Denk vooral zelf waar je wilt adverteren en gebruik programmatic om eenvoudig en soms goedkoper in te kopen, maar niet om voor jou te denken. Daar heb je toch immers marketeers voor zitten!?

Wij hopen u in de toekomst weer met enthousiasme te mogen verwelkomen in de digitale wereld! We zullen dan met zijn allen ervoor zorgen dat u beter wordt behandeld dan nu is gebeurd! Nogmaals, ons welgemeende excuses!'

Boudewijn

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie