"Goede Doelen moeten Mobile Fundraising inzetten"

De meeste goede doelen hebben de Nieuwe Media al een heel aantal jaren omarmt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij veel van deze charitatieve organisaties is het grote belang van een mooie website, een goed onderhouden emaildatabase en optimale social media presence op Facebook, Hyves en Twitter voldoende duidelijk. Opmerkelijk is dat het mobiele medium vaak nog nauwelijks wordt ingezet. De meeste goede doelen die wel al iets met mobiel hebben gedaan missen vaak een mobiele strategie. Van belang is om eerst doelstellingen vast te leggen om vervolgens te bedenken welke mobiele middelen ingezet gaan worden in plaats van enkel en alleen “We willen een mobiele app!”
.

SMS donatie
Door de jaren heen heb ik zelf ervaren dat charitatieve organisaties erg veel moeite hebben om mobiel in te zetten. Mobile Fundraising door middel van premium SMS (bijvoorbeeld "SMS ‘AFRIKA’ naar 4242 en doneer € 1,50.") is voor veel van deze goede doelen met CBF-keurmerk geen optie, aangezien er gemiddeld 30 % van de betalingen aan de strijkstok van de telecom operators blijft hangen. Door de regels van het CBF-keurmerk wordt de inzet hiervan bemoeilijk. Daarnaast zijn er ook nog kosten voor de SMS applicatie en promotie hiervan.‘Ringtone Mafia-organisaties’ zoals Jamba en Celldorado met hun dure en moeilijk te stoppen SMS betaal abonnementen heeft het consumentenvertrouwen van SMS als betalingsmiddel ook geen goed gedaan.

Social Media Device
Toch is de mobiel een ideaal platform voor de charitatieve branche. De mobiele telefoon is reeds het meest belangrijke social media device en zal komende jaren ook het belangrijkste betalingsplatform gaan worden. Contant geld, chipknip, bankpassen en creditcards zullen in de nabije toekomst komen te vervallen!

Mobiele betalingsmogelijkheden
Er steeds meer mobiele betaalmogelijkheden beschikbaar, waardoor Mobile Fundraising steeds beter in kan worden gezet. De huidige smartphones kunnen veel meer dan alleen bellen en SMS’en, waardoor het ook een ideaal middel is om awareness en engagement bij potentiële donateurs te creëren. Momenteel heeft bijna 60% van de Nederlanders een smartphone (oa iPhone, Android, BlackBerry) en zo'n 75% de verkochte mobieltjes is een smartphone. Uitgaande van deze cijfers zal naar alle waarschijnlijkheid over twee jaar bijna iedere Nederlander een smartphone hebben.

Engagement
Ik ben van mening dat Mobile Fundraising in de meeste gevallen meer moet zijn dan alleen een impulsdonatie. Wanneer iemand met een collectebus aanbelt en mij in 15 seconden informeert over een goed doel doneer ik enkele euro’s, maar van enige vorm van engagement is dan nog geen sprake. Niet doneren, maar informeren, dialoog aangaan en engagement creëren moet in eerste instantie voorop staan. Wanneer de ‘goede zaak’ mij voldoende aanspreekt, dan wil ik mij ook als lid/donateur langer committeren. Huidige mobiele telefoon bieden de mogelijkheid om dialoog met de donateur aan te gaan en door middel van rich-content (bv mobile video) de donateur op de hoogte te houden en langer aan je te binden en zelfs een relatie op te bouwen. En dit alles kan allemaal worden gerealiseerd op meest geschikte plaats en tijd voor de donateur!

Enkele mogelijkheden
De huidige mobiele mogelijkheden zijn groot. De donateur kan bijvoorbeeld via hun mobiel in tekst, foto en video op de hoogte blijven over het project waar zij op hebben gedoneerd. Tevens kunnen het dialoog-mogelijkheden worden geïntegreerd, waarbij de donateur vragen kan stellen hoe een project verloopt. Dit biedt ook weer extra donatie-mogelijkheden. Denk ook aan mobiele sponsormogelijkheden bij sportieve evenementen, zoals een hardloopevenement, waarbij sponsors de gesponsorde deelnemer op de voet kunnen volgen en tijdens het evenement extra kunnen motiveren door extra mobiele donaties en ondersteunende ‘Zet hm op!’ berichten te sturen.

Continuïteit
Door de steeds ouder wordende donateur is het voor de langer termijn continuïteit van veel fondsenwervende organisaties noodzakelijk om nieuwe manieren van fondsenwerven in te zetten. Door Mobile Fundraising kunnen fondsenwervende instellingen de volgende generatie donateurs bereiken en engagen, zodat zij ook in de toekomst zich blijvend kunnen inzetten voor hun projecten.

Mobile Marketing Nederland (www.mobilemarketingnederland.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie