'Hallo allemaal!' Dit kunnen managers leren van juf Ank

Hallo allemaal! Wat fijn dat je er bent. Mijn zoon Kees is 4 en gaat sinds een tijdje naar school. Groep 1: dus dat is vooral veel tekenen, knutselen en spelen. Toch valt me op hoeveel hij al leert. Dat leidde vorige week zelfs tot een inzicht dat ik graag met u wil delen.

Kees is gek op tekenen. Als ik thuiskom uit werk is het eerste dat hij vaak vraagt of ik iets kan tekenen van Lego Nexo Knights. iPad erbij, plaatje zoeken, natekenen, zodat hij het dan in kan kleuren. Er is alleen een probleem: ik kan helemaal niet tekenen.

Dus toen hij me laatst vroeg of ik Clay’s Falcon Fighter Blaster (zie hieronder) wilde tekenen, begon ik direct te sputteren: “Ja maar, eh, dat is toch veel te moeilijk? Ik kan echt niet goed tekenen, misschien moet je het straks maar aan je moeder vragen hoor”. Kees hoorde het even aan en zei vervolgens: “Proberen is leren papa”.



 

Proberen is leren

Een simpel zinnetje, waarvan hijzelf de strekking volledig begrijpt. Geleerd van zijn juf. Als je kinderen hebt dan weet je hoe gefrustreerd ze kunnen raken als iets niet lukt en dan al snel gaan denken: ik kan het niet, dit heeft geen zin. Nu leert hij dus al op jonge leeftijd dat het niet erg is om iets niet direct te kunnen, en dat je leert door dingen te proberen. I love it.

Lean startup denken

Ik moest ook meteen denken aan de lean startup methode waar we inmiddels niet meer omheen kunnen. Daar lees je over de "bouwen-meten-leren feedback loop" en "gevalideerd leren door fouten te maken". Simpel gezegd: proberen is leren. Of in de woorden van Ries: fail fast to succeed soon.


De praktijk bij corporates

Bij de innovatieprojecten die ik bij The USP Company doe beginnen we altijd met het gezamenlijk vaststellen van een lange termijn doel. Een aardige oefening daarbij is het wegschrijven van barrières die ons zouden kunnen belemmeren om dit doel te bereiken. Drie keer raden wat in 9 van de 10 gevallen genoemd wordt?

“We hebben de organisatie niet mee gekregen”, “We hebben de business case niet rond gekregen”, “De organisatie heeft zich teveel blind gestaard op de business case”. Oftewel: hoe vol we met zijn allen ook zijn van de lean startup methode, in de praktijk durven we dit nog niet aan en voelen we ons geremd door het hogere management. Zij durven geen risico te nemen. Met als gevolg dat er nooit eens écht iets vernieuwends van de grond kan komen. Want als je alles door kunt rekenen en alle vakjes af kunt vinken dan is de kans groot dat je slechts incrementeel aan het innoveren bent.

Een duidelijk signaal

Wil je met je organisatie echt stappen maken en vernieuwende producten of diensten introduceren, dan moeten we af van het risico vermijden en denken in sluitende business cases. Zelfs Uber en Airbnb, de bedrijven waar we al snel aan refereren als we denken aan "een briljant businessmodel" zijn verlieslijdend. Je werknemers willen maar al te graag, maar voelen zich niet gesteund. Reserveer daarom een klein gedeelte van je budget als “fuckup budget” of “venture capital”, laat de teugels vieren en houdt vast aan het mantra: PROBEREN IS LEREN!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie