Merk & Strategie

Heb jij al een influencer marketing strategie?

Rocco Stallvord, blogger | 23 november 2017, 8:56

Gouden tips voor influencer marketing #1: Hoeveel geld maak je ervoor vrij?

Wen er maar aan. Influencer marketing wordt een vast onderdeel van jouw marketingmix. Experimenteren alleen is daarom niet meer genoeg. Het is tijd voor een lange termijn plan over wat je met influencers gaat doen. In mijn  dat op 1 december verschijnt geef ik elf gouden regels om een eigen strategie te bepalen. Exclusief op Adformatie alvast een voorpublicatie
 

Gouden regel: Maak budget vrij

Net als alle andere marketingactiviteiten kost influencer marketing ook gewoon geld. Zelfs als je het helemaal zelf doet. Dus zorg ervoor dat je budget vrijmaakt waarmee je serieus aan je influencer marketing kunt gaan werken.

Dit budget heb je nodig voor vergoedingen aan influencers in de vorm van geld, ervaringen of producten, maar vooral ook voor het aansturen van influencers. Want of je het nou intern oppakt, of hulp van buitenaf inschakelt, iemand gaat er tijd in steken en die tijd kost geld.

Belangrijke vraag is natuurlijk hoevéél budget je hiervoor vrij moet maken. Dat is voor ieder bedrijf anders en de verschillen zijn behoorlijk groot. Sommige bedrijven gebruiken hun volledige marketingbudget voor influencer marketing, terwijl anderen er nog niets voor hebben vrijgemaakt.

Wat geef je influencers
Goed om mee te nemen in je overweging is hoe structureel je met influencers gaat samenwerken, wat ze gaan doen en wie dat gaat regelen. In je strategie maak je onderscheid tussen grote en kleine influencers, tussen campagnes en structurele samenwerkingen en tussen verschillende sociale netwerken. Iedere keuze heeft een eigen prijskaartje.

Heb je bijvoorbeeld een jonge doelgroep die vooral via vloggers bereikt wordt, weet dan dat een vlog zo een paar duizend euro kan kosten. Een Instagram-post heb je daarentegen vaak al voor een paar honderd euro. Maar werk je met een echte top-influencer, dan vraagt die zo het tienvoudige.

Denk ook echt goed na over wat je behalve geld te bieden hebt. Kun je vanuit je bedrijf iets voor de influencer betekenen? Kun je helpen iemands status of autoriteit te bevestigen of te vergroten? Een primeur is bijvoorbeeld iets waar influencers vaak wel gevoelig voor zijn. Of een unieke ervaring.

Budget allocatie
In de praktijk is er vaak nog geen apart budget voor influencer marketing maar komt het uit het algemene marketingbudget of uit een potje voor PR of social. Omdat je met de inzet van influencers ook bereik inzet, wordt steeds vaker het mediabudget aangesproken.

Voor het opstellen van je budget is het tenslotte goed om eens te kijken naar het budget dat naar social media gaat. En hoe dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Dikke kans dat die budgetgroei ook voor je influencer marketing gaat gelden.

Beeld:
 

Over de auteur

Rocco Stallvord
Rocco Stallvord
Strategy Director bij First en één van de pioniers op het gebied van influencer marketing in Nederland. Lees meer over Rocco Stallvord

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs