Hoe een Nederlandse filmzender het verloor van goedkope porno en gehackte decoders

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Filmnet.

Met een schuld van bijna €1 miljard lijkt er geen houden meer aan voor Canal+. Helemaal als je bedenkt dat hier nog €400.000.000 bij gaat komen dit . Het merk wordt dan ook vanuit alle kanten van de markt weggeconcureerd. Op YouTube is altijd iets leuks te vinden, series kijken we via Netflix of Videoland en (klassieke) films komen binnen via diensten als MyPrime of OnDemand. En dan hebben we het nog niets eens gehad over het &;gedoogde&; circuit van illegale downloads. De tijd van &;haal de bioscoop in huis&; is dan ook redelijk achterhaald. De voorloper van het Franse Canal+ had wat dat betreft een stuk meer in te brengen in onze huishoudens. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar een tijd van losse decoders, Center Parcs en veel porno.

Tussen 1985 en 1997 maakte Nederland dankzij FilmNet voor het eerst echt kennis met decoder-televisie. FilmNet richtte zich, zoals de naam al doet vermoeden, op het uitzenden van de nieuwste films. Hiervoor moesten kijkers een speciaal abonnement afsluiten en een losse decoder aanschaffen die op de televisie werd aangesloten. Hierna kregen TV-kijkers toegang tot drie verschillende &;clubs&;; Morning Club, Royal Club en Night Club. Iedere club had haar eigen thema en zond acht uur uit per dag. Tezamen werd zo dus 24 uur van non-stop entertainment volgemaakt, een unicum in die tijd. De Morning Club begon de dag en zond tussen 07:00 en 15:00 uur brave kinderfilms en familiefilms uit. Van de middag tot de avond ging het er ruiger aan toe bij de Royal Club. Tussen 15:00 en 23:00 uur bood Filmnet hiermee voornamelijk actie, avontuur en drama. Voor de liefhebbers die nog niet aan hun &;trekken&; waren gekomen had je tenslotte nog de Night Club. Tussen 23:00 en 07:00 uur was dit de plek voor horror en heel veel erotiek. Toen het aanbod verder werd uitgebreid met, onder andere, voetbal (PTT Telecompetitie) kwam er tweede zender: The Complete Movie Channel. Hier waren enkel en alleen de nieuwste films te zien, zo klonk de boodschap.

Toch klonk er ook kritiek op het aanbod. Zo ondervonden vakantiegangers bij Center Parcs bijvoorbeeld dat de eigen filmkanalen van deze bungalowverhuurder, Videonet 1 en 2, met

nóg nieuwere films op de proppen kwamen. En dat kon natuurlijk niet, zo was de redenering van veel FilmNet-klanten. Na een lang weekend in subtropische sferen te zijn geweest werden huishoudens thuis alsnog teleurgesteld bij het zien van het aanbod op hun eigen FilmNet. Een reden om het abonnement op te zeggen. Ook bleken de decoders gemakkelijk te hacken en waren er veel illegale varianten op de markt. Toen ook porno steeds makkelijker voor handen kwam, leek het einde oefening te zijn voor FilmNet. Het merk bleef echter wel populair genoeg om in 1997 te worden overgenomen door het Franse Canal+.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie