Hoe een Rotterdamse sportwinkel uitgroeide tot vakantie-imperium Sporthuis Centrum

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken.

Sportzaken als Perry Sport en Aktie Sport zijn op dit moment voorpaginanieuws. Maar wie herinnert zich Sporthuis Centrum nog? Deze van oorsprong Rotterdamse sportwinkel groeide uit tot een internationaal vakantiesucces. Het Verdwenen Merk van deze week kent een bijzonder verhaal over kampeerartikelen, bungalows en subtropische zwemparadijzen.

Warenhuis in sportartikelen
‘Het is een verhaal dat maar weinigen (nog) weten: Het verhaal van de Rotterdamse zakenman Piet Derksen die zijn lokale sportzaak liet uitgroeien tot de bekendste bungalowketen van ons land. In 1953 opent Derksen in Rotterdam een warenhuis in sportartikelen: Sporthuis Centrum. Het blijkt een hole-in-one en al gauw groeit het bedrijf uit tot een landelijke keten van zeventien vestigingen. Derksen merkt dat met name de kampeerartikelen gretig aftrek vinden. Het spoort hem in 1968 aan om een bos te kopen waarop hij tenthuisjes plaatst en verhuurt. Zijn vaste klantenkring uit de sportwinkels omarmen het concept en de tenten zijn standaard volgeboekt. Al snel maken de tenten plaats voor luxere bungalows waarmee ook de beroemde Rotterdamse architect Jaap Bakema wordt aangetrokken.

Bakema raakt verliefd op de bosrijke locatie en besluit de bungalows in één lijn met de natuur te laten bouwen en in te richten. Alle bungalows krijgen een grote schuifpui en raampartij waardoor het lijkt alsof je echt midden in het bos leeft en slaapt. Binnenin worden de bungalows van alle luxe voorzien, zoals kleurentelevisie en een badkamer met bad.

Subtropische zwemparadijzen
Van kamperen is dan dus geen sprake meer, maar een schot in de roos is het wel! De bungalows zijn niet aan te slepen en worden heel het jaar volgeboekt. Derksen opent daarom al snel ook op andere plekken in Nederland en België soortgelijke parken. Deze parken worden van steeds meer luxe voorzien waaronder zelfs subtropische zwemparadijzen, inclusief een wildwaterbaan. In 1986 besluit Derksen dat zijn imperium ook internationale potentie heeft. Hiervoor dient hij wel de naam te verangliseren. Het is dan ook dit jaar geweest dat Sporthuis Centrum vervalt en plaats maakt voor het Center Parcs. Zijn zeventien winkels heeft hij dan al acht jaar eerder verkocht aan Perry Sport.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie