‘If you launch and nobody is noticing it, launch again!’

Noortje Jans (Code d’Azur) bezocht tijdens de tweede dag van het Cannes Lions-festival de talk van Brian Chesky.

[gastblog, door Noortje Jans] Brian Chesky is CEO en oprichter van Airbnb . Hij werd op het podium geïnterviewd door Joanna Coles, hoofdredacteur van Cosmopolitan VS.

Joanna Coles start het interview met een paar korte vragen aan het publiek. Eerst stelt ze de vraag wie van ons er in hotel Mariott of een vergelijkbaar chique hotel overnacht? Een aantal mensen steekt de hand op. Daarop volgt de vraag: wie van jullie slaapt er in een Airbnb? Om me heen kijkend zie ik heel wat handen omhoog gaan. Chesky geeft aan dat tijdens dit festival 5400 mensen in Airbnb-accommodaties overnachten. 

Chesky vertelt dat hij opgroeide in een gezin waar beide ouders werkten als social workers. In zijn omgeving zijn geen ondernemers te vinden. Hij had het gevoel dat de weg voor hem &;er hetzelfde uitzag als achter hem&;. 

Hij verhuisde -totaal blut- naar San Francisco en ontmoette er zijn roommate, designer Joe Gebbia. Toen er tijdens het Industrial Designers Society of America geen kamer meer te boeken was in San Francisco, bedachten ze samen Airbed and breakfast. Er sliepen 3 mensen bij hen in de keuken die 4 dagen, die later weg gingen als nieuwe vrienden. 

Tijdens de zomer van 2008 creëerden en lanceerden ze een website voor Airbed and breakfast. Ze probeerden op allerlei manieren pers te benaderen, maar niemand pakte het op. Met flinke schulden en veel mensen om hen heen die er niet meer in geloofden, lanceerden ze de website uiteindelijk maar liefst vier keer. Hij maakte van die tegenslag hun grote voordeel: &;If you launch and nobody is noticing it, launch again!&;

Nu, bijna 8 jaar later, heeft Airbnb 3000 werknemers in dienst en hebben 1,3 miljoen mensen weleens gebruik gemaakt van hun diensten.

Ik deel sterk de mening van Chesky over het feit dat mensen geen outsider maar een insider willen zijn, wanneer ze een stad bezoeken. Wanneer ik naar Amsterdam kijk en denk aan de plekken waar de meeste toeristen heen gaan dan word ik daar niet bepaald enthousiast van.

Een &;local view&; van een stad is ook zo veel waardevoller danwat je leest in de Lonely Planet. In september lanceert Airbnb hiertoe een community, een end-to-end experience. Want waarom wil je alleen slapen als een local? Je wilt ook de dingen doen als een local. 

Brian Chesky heeft me geïnspireerd. Ondanks de tegenslagen, meerdere herlanceringen en opmerkingen van ouders die niet meer in het project geloofden, heeft hij met Airbnb een mega-succesvol platform neergezet. En zelfs na die grootse overwinning vertelt hij zijn verhaal zo heerlijk nuchter. Blijf er voor gaan als je goud in handen denkt te hebben. Keep launching.

Noortje Jans is projectmanager bij Code d’Azur.

RA*W doet voor Adformatie verslag vanuit Cannes. Meer lezen? Bekijk het .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie