KLM's Frank Houben: 'Zet de Dutch Design Week alvast in de agenda voor 2016'

Een terugblik van de global brand director van KLM op zijn voorzitterschap van de jury van de Dutch Design Awards die afgelopen zaterdag werden uitgereikt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door

Tip: zet de (DDW) alvast in de agenda voor 2016.  Ezelsbruggetje: het laatste weekend van het ADE is het eerste weekend van DDW. Een week lang is Eindhoven het designcentrum van de wereld, dit jaar bezocht door meer dan 275.000 bezoekers. 

Meer cijfers: op bijna 100 locaties presenteren 2.500 designers experimenten, ideeën, antwoorden en oplossingen. De belonen ieder jaar het beste op het gebied van Nederlandse vormgeving. Er waren 380 inzendingen voor 6 categorieën, hetgeen resulteerde in 28 finalisten. Voor de internationale jury werden experts uit de hele wereld ingevlogen zoals Ravi Nadoo, oprichter van Interactive Africa en Design Indaba, Joan Edwards, directeur Museum of Craft Design San Fransico, en Rosa Bertoli, design editor van Wallpaper. Maar ook zwaargewichten van Nederlandse bodem werden in stelling gebracht: Saskia van Stein, Joost Alferink, Jan Konings en Richard van der Laken.

Aan mij was de nobele taak toebedeeld om het jury proces in goede banen te leiden. Waaraan heb ik deze eer te danken? Bij KLM ben ik onder meer verantwoordelijk voor het design. De laatste jaren hebben we Dutch Design in het hart van KLM geplaatst. Naast eigen getalenteerde designers uit onze design studio werken we ook samen met onder anderen Hella Jongerius inzake het design van de nieuwe Business en Economy Class, heeft Marcel Wanders het servies ontworpen en geven we samen met architectenbureau Concrete vorm aan de nieuwe KLM lounge op Schiphol. Tijdens de DDW exposeerde KLM de 1.000 handgeschilderde Delft Blauwe tegels uit onze nieuwe .

Terug naar de  Internationale jury van de Dutch design Awards: aan de hand van vijf criteria (esthetiek, impact, innovatie, productiewijze en samenwerking) werden de inzendingen beoordeeld. In de Ontdekfabriek vond het intensieve maar constructieve juryberaad plaats. Nadat de design degens waren gekruist bleef een duidelijke winnaar over: de over het leven in het Noord-Iraakse vluchtingenkamp Camp Domiz gemaakt door Submarine Channel en de Volkskrant. Ondanks het &;zware&; onderwerp is het een hartverwarmend pleidooi voor medemenselijkheid. Empathie als voornaamste design tool!

Beeld van de winnaars van de Dutch Design Awards 2015: Dutch Design Week 2015

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie