Laat je niet verleiden

In deze atypische arbeidsmarkt vallen we soms voor verleidingen die we beter links hadden kunnen laten liggen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stel: iemand zit zonder baan. Dat kan zomaar gebeuren, wanneer de economische noodzaak aangetoond kan worden, ligt een werknemer er binnen drie weken uit, met toestemming van het UWV en dus zonder een fijne oprotbonus. Snel een nieuwe baan zoeken is het devies, maar dat gaat niet zo makkelijk.

Stel: iemand heeft een vacature. Dat kan zomaar gebeuren, want het trekt weer aan. De bureaus zijn behoorlijk afgeslankt de laatste tijd, sommigen werken met een minimum bezetting. Komt er business bij, dan moeten die bureaus dus snel nieuwe mensen zoeken. En dat wordt wel als het minste probleem gezien!

Want in deze markt zijn er altijd mensen te vinden die graag aan de slag willen. Zo zijn er freelancers die hun losse bestaan moe zijn en graag weer in vaste dienst willen. Met dat idee speelden ze al voor de crisis, dus het is niet zo dat ze wanhopig zijn en alles aanpakken. (Echt niet.)

Ook zijn er senioren met een kast vol prijzen best bereid om over midlevel-banen te praten.

En zo kom je in contact met mensen waarvan je niet wist dat die bij jou wilden werken. Maar ze vinden het een uitdaging, zeggen ze, en zetten graag de schouders onder het verbeteren van het creatieve niveau van het bureau.

Hoe vaak zagen we bovengenoemd scenario de laatste tijd? Te vaak, natuurlijk. De verleiding is immers voor beide partijen te groot om het allemaal nog eens kritisch te overdenken. Maar laten we ons hoofd erbij houden.

Het gaat natuurlijk nooit goed, zo’n verbintenis op oneigenlijke gronden. Voor de creatief niet zo’n ramp, die zocht onderdak en dat heeft ie gekregen. Maar hoe lang blijft het leuk onder je niveau te werken? Je te laten reviewen door iemand tegen wie je niet op kan kijken?

Ook het bureau krijgt het moeilijk. Dat heeft binnen mum van tijd een morrend personeelslid in de gelederen, wat altijd op het bureau afstraalt. En tegen de tijd dat alle klanten weten dat er een spraakmakende creatief in huis is, is deze al weer weg. Op naar nieuwe uitdagingen, of gewoon weggestuurd. Met alle teleurstellingen van dien.

Moraal: koop geen dikke Harley als je eigenlijk in een fijne VW Golf wilt rijden. Zit je ook nooit in de kou.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie