#lekkersociaal 13: Over filters op Facebook, wazige Instagram schermen en gifjes

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over originele en minder originele Facebook updates, betalen voor Twitter en meer.

Ik ben hier!

Deel jij ook altijd je locatie via Whatsapp zodat je vrienden weten waar ze op dat moment écht moeten zijn (en jij als luie donder niet helemaal het adres hoeft te typen)? Super handig. Minder handig als je die drie bier binnen no time weggetikt hebt en alweer in een andere kroeg staat.

Daar heeft Facebook nu iets handig voor : Live Location. Hiermee kun je een uur lang, live, je locatie delen. Dus wanneer jij aan het barhoppen bent, kunnen je vrienden je daar gewoon op (slingerende) voet volgen. Je kunt ervoor kiezen om je locatie te delen met één persoon, of meerdere. Deze mensen krijgen dan ook een Estimated Time of Arrival (ervan uitgaande dat je met de auto bent) wat eigenlijk wel handig is.

Is dit voor jou een echte uitkomst of blijf je gewoon lekker locaties delen via Whatsapp? Wij geven Facebook in ieder geval een dikke like voor het eindelijk invoeren van een redelijke originele functionaliteit!

Selfie-time!

“Wat Snapchat kan, kunnen wij ook!” Die gedachte komt al een paar jaar met enige regelmaat in het hoofd van Mark Zuckerberg op. En hij heeft al vaak actie ondernomen naar aanleiding van die gedachte (we hoeven niet meer over Stories te beginnen, toch?). Ook nu is dit weer het geval.

Betrad Snap Inc. enkele weken geleden de beurs als ‘camerabedrijf’, ook Facebook zit nu in de Yes, de vernieuwde in-app camera van het machtige sociale netwerk bevat namelijk tal van maskers, frames en interactieve filters zodat jij je foto een behoorlijke upgrade kunt geven. En er wordt ook al samengewerkt met merken om bijvoorbeeld maskers te maken die gebaseerd zijn op films (altijd al een Minion willen zijn, dit is je kans!). Deze foto’s kun je dan makkelijk delen op je – nu moeten we er toch over beginnen- Facebook Stories.

We willen het eigenlijk niet toegeven, maar die nieuwe filtertjes zien er wel echt lekker uit. Zou dit een allesvernietigende klap kunnen zijn voor Snapchat? Je kent ons, we houden je op de hoogte.

Dramatische eye-roll in beeld

Het was afgelopen week een beetje Facebook’s time to shine want ook dit nieuwtje komt uit de . De sociale gigant is namelijk aan het testen met gifjes in comments. Rijkelijk laat als je het ons vraagt. Als de testen goed gaan kun je over niet al te lange tijd je reacties verrijken met een razendsnel typende kat of een echte eye-roll. Wij hopen er in ieder geval op, kunnen we éindelijk onze echte gevoelens uiten.

Blurred lines

Alle sociale netwerken zijn een beetje on edge als het gaat om gevoelige content. Of het nou nepnieuws betreft of het zaaien van haat, iedereen wil ervan af. Instagram is dit keer het platform wat stappen zet naar een newsfeed die geschikt is voor . Ze gaan vanaf nu posts die eventueel gevoelige content bevatten (maar niet per se tegen de Instagram guidelines ingaan) blurren. Tevens zullen deze afbeeldingen gemarkeerd worden als ‘gevoelige content’. Wil je na deze waarschuwing de foto toch zien, dan kan dat gewoon door erop te klikken. Foto’s die in aanmerking komen voor een blurry laagje zijn bijvoorbeeld beelden die door andere gebruikers gerapporteerd zijn als verontrustend.

Best een goede zet van Instagram. Je kunt lekker zelf bepalen of je die foto wel of niet wilt zien en of ie in jouw ogen wel of niet oké is. Geen onnodige censuur, wel bescherming voor gevoelige zieltjes.

Veiligheid boven alles

Een ander nieuwtje uit de Instagram headquarters is dat ze begonnen zijn met voor alle gebruikers (voorheen was dit slechts beschikbaar voor een select groepje grammers). Op advies van ongeveer alle veiligheidsexperts ter wereld heeft Instagram eindelijk extra accountbeveiliging geïmplementeerd. Als je dit activeert (bij instellingen) krijg je voortaan een beveiligingscode naar je telefoon gestuurd als je in wilt loggen. Stukje beter beschermd tegen hackers dus. We like.

Betalen, tweeps!

Je zou denken dat wanneer je platform een beetje een aflopende zaak is, je niet ineens besluit om je gratis service om te zetten in iets waarvoor je moet betalen. Bij Twitter denken ze daar duidelijk anders over. Ze overwegen namelijk om een  te gaan aanbieden aan zogenaamde power users. Hieronder vallen ook merken en nieuwsorganisaties. In deze betaalde versie, die ingebouwd zou worden in Tweetdeck, komen dan nieuwe statistieken, bepaalde alerts en informatie over wat er op dat moment trending is onder je volgers. Klinkt niet echt heel vernieuwend. Twitter is middels een soort enquête aan het onderzoeken of er animo is voor deze service. Succes daarmee!

Dit was weer de van deze week, wij gaan alvast op jacht naar het perfecte gifje voor in de Facebook comments.

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie